Show simple item record

dc.creatorGreiner, Christine
dc.creatorFerreira, Fabio
dc.creatorSouto, Luciano
dc.creatorFaúndez C., Tania
dc.date2022-08-19
dc.date.accessioned2022-08-23T19:57:06Z
dc.date.available2022-08-23T19:57:06Z
dc.identifierhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/68005
dc.identifier10.5354/0719-6490.2022.68005
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/205367
dc.descriptionIn 1999 we began a pedagogical experience in São Paulo, with the creation of the Artes do Corpo undergraduate course. More than a degree in dance or theatre, this course was designed to train artists, researchers and cultural managers interested in the intersections between dance, theatre and performance; and through dialogues with other areas of knowledge such as philosophy, science and politics. It is evident that all the experiences focused on dance, theatre and performance already necessarily work with the body. But not everyone conceives artistic language as a possibility to reinvent bodies and movements. An example of how this educational project has been opening different paths is that of the actor Thiago Cavalli, who decided to create Casa do Rio, in the interior of the Amazon, in the rural part of the jungle. This NGO has been working on different fronts, always thinking about pedagogy from the point of view of art. Part of the project: work with children, local artisans, memory of almost extinct communities and indigenous medicine. In the Colloquium we present this, among other experiences that were triggered by training in body arts and the alliances between these practices and life policies.en-US
dc.descriptionEn 1999 iniciamos una experiencia pedagógica en São Paulo, con la creación del curso de graduación Artes do Corpo. Más que una licenciatura en danza o teatro, este curso fue diseñado para formar artistas, investigadores y gestores culturales interesados en los cruces entre danza, teatro y performance; y a través de diálogos con otras áreas del conocimiento como la filosofía, la ciencia y la política. Es evidente que todas las experiencias enfocadas a la danza, el teatro y la performance ya trabajan necesariamente con el cuerpo. Pero no todos conciben el lenguaje artístico como una posibilidad de reinventar cuerpos y movimientos. Un ejemplo de cómo este proyecto pedagógico ha ido abriendo caminos diferentes es el del actor Thiago Cavalli, quien decidió crear Casa do Rio, en el interior de la Amazonía, en la parte rural de la selva. Esta ONG viene trabajando desde diferentes frentes, pensando siempre en la pedagogía desde el punto de vista del arte. Parte del proyecto: trabajo con niños, artesanos locales, memoria de comunidades casi extintas y medicina indígena. En el Coloquio presentamos esta, entre otras experiencias que fueron desencadenadas por la formación en artes corporales y las alianzas entre estas prácticas y políticas de vida.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/68005/71135
dc.rightsDerechos de autor 2022 Teatroes-ES
dc.sourceTeatro; Núm. 7 (2022): Agosto; pp. 85-90es-ES
dc.source0719-6490
dc.source0719-6482
dc.subjectArtes del cuerpoes-ES
dc.subjectpedagogías radicaleses-ES
dc.subjectAmazoníaes-ES
dc.subjectdanzaes-ES
dc.subjectteatroes-ES
dc.subjectBody artsen-US
dc.subjectradical pedagogiesen-US
dc.subjectAmazonen-US
dc.subjectdanceen-US
dc.subjecttheatreen-US
dc.titleArtes del cuerpo y pedagogías radicaleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record