Show simple item record

dc.creatorOlivares Rojas, Paulo
dc.date2022-08-19
dc.date.accessioned2022-08-23T19:57:08Z
dc.date.available2022-08-23T19:57:08Z
dc.identifierhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/68013
dc.identifier10.5354/0719-6490.2022.68013
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/205373
dc.descriptionThe current scene insistently dialogues with proposals that seek to tense the place of fiction when it comes to accounting for recent history in social and personal terms. The emergence of “real/non-acting bodies” in the territory of the theatre generates a questioning of the representational status of scenic devices by virtue of a contemporaneity that resists semiotic displacement to give rise to the “real”. The document, the testimony, the first person, emerge with the purpose of creating an experiential relationship with living history, constitutive of the “real” bodies. In this sense, based on the productions Este (no) es un testamento and Animales invisibles, both by the company La Laura Palmer, Anarko by Soledad Gaspar and Paisajes para no colorear by La Re-Sentida, I propose to reflect on the ideological assumptions that these operations articulate in order to delimit the field of action of the fictional and the representational in the territory of the scenic and the performative.en-US
dc.descriptionLa escena actual dialoga insistentemente con propuestas que buscan tensar el lugar de la ficción a la hora de dar cuenta de la historia reciente en términos sociales y personales. La emergencia de “cuerpos reales/no actorales” en el territorio del teatro genera un cuestionamiento al estatuto representacional de los dispositivos escénicos en virtud de una contemporaneidad que se resiste al desplazamiento semiótico para dar pie a lo “real”. El documento, el testimonio, la primera persona, emergen con el propósito de realizar una relación experiencial con la historia viva, constitutivas de los cuerpos “reales”. En este sentido, en base a los montajes Este (no) es un testamento y Animales invisibles ambas de la compañía La Laura Palmer, Anarko de Soledad Gaspar y Paisajes para no colorear de La Re-Sentida, propongo reflexionar sobre los supuestos ideológicos que estas operaciones articulan con el fin de delimitar el campo de acción de lo ficcional y lo representacional en el territorio de lo escénico y lo performativo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/68013/71149
dc.rightsDerechos de autor 2022 Teatroes-ES
dc.sourceTeatro; Núm. 7 (2022): Agostoes-ES
dc.source0719-6490
dc.source0719-6482
dc.subjectFicciónes-ES
dc.subjectmemoriaes-ES
dc.subjectteatro testimoniales-ES
dc.subjectideologíaes-ES
dc.subjectdrama modernoes-ES
dc.subjectFictionen-US
dc.subjectmemoryen-US
dc.subjecttestimonial theatreen-US
dc.subjectideologyen-US
dc.subjectmodern dramaen-US
dc.titleResistencia a la ficción: ideología de la forma en la escena chilenaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record