• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Training in scientific journalism from the perspective of the national R&D&i system: the Spanish case

La formación en periodismo científico desde la perspectiva del sistema nacional de I+D+i: el caso español;
Formação em jornalismo científico a partir da perspectiva do sistema nacional de I & D: o caso espanhol

Author
Meneses Fernández, María Dolores; Universidad de La Laguna

Rivero Abreu, Yasmina; CEO Andrés Orozco

Full text
http://cuadernos.info/index.php/CDI/article/view/cdi.41.1145
10.7764/cdi.41.1145
Abstract
Nowadays, scientific culture has undoubted importance. Its advances and controversies are brought to us, among other ways, by journalism. To know if the journalistic formation in the social communication of science and technology in the studies of degree in journalism in Spain is pertinent, we analyzed, through an exploratory study and a quantitative methodology, their academic curriculum and their teaching guides, based on the scientific-technological Spanish structure and R&D&I budgets. The results reveal some logical and other paradoxical dynamics in the correlation between training and regional scientific level.
 
La cultura científica tiene una importancia indudable. Una de las vías por las que conocemos los avances y las controversias científicas es el periodismo. Para saber si la formación periodística en comunicación social de la ciencia y la tecnología en los grados de periodismo en España es adecuada, analizamos –mediante una metodología exploratoria y cuantitativa– los planes de estudios y las guías docentes de las universidades españolas. Nuestras referencias han sido la estructura científico-tecnológica española y el gasto en I+D+i. Los resultados revelan unas dinámicas lógicas y otras paradójicas en la correlación entre formación y nivel científico nacional.
 
A cultura científica tem indubitável importância. Uma das maneiras pelas quais conhecemos os avanços e as controvérsias científicas é o jornalismo. Para saber se o ensino jornalístico na comunicação social de ciência e tecnologia na carreira universitária de licenciatura em Jornalismo na Espanha é pertinente, analisamos com metodologia exploratória e quantitativa os planos de estudos e guias das unidades curriculares das universidades. Nossas referências foram a estrutura cientifico-tecnológica espanhola e os gastos em I&D. Os resultados revelam uma dinâmica lógica e outra paradoxal na correlação entre formação e nível científico nacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB