A socio-semiotic interpretation of televised representation of politics: The digital TV opportunity
Una interpretación socio-semiótica de la representación televisiva de la política. La oportunidad de la TV digital
Author
FUENZALIDA, VALERIO; Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago
Abstract
This article focuses on the new opportunities of digital TV to improve political representation on TV. Some genres on digital TV can improve the quality of the representation of politics in TV. The quality of televised political representation cannot be measured solely upon time spent on political issues in prime-time news shows. Thorough political information is achieved when a host of TV genres complement prime-time news programs, including talk shows, interviews, debates, weekly reviews and investigative journalism shows. Digital TV will lead to segmented information, which is not possible on broadcast networks. Technology merely creates opportunities, but these must be realized socially to improve political representation. Thus, it is a venue for policy making. Keywords: politics representation; digital TV; socio-semiotics; languages; citizenaudiences;TV genres. Este artículo se focaliza en la oportunidad que aparece con la TV digital para perfeccionar la representación política desde la comunicación televisiva. La calidad de la comunicación política por TV no puede ser medida solo por la cantidad de horas del género en el Noticiario Central. Una información con el atributo de completa se cumple a través de la oferta de géneros complementarios que profundizan en el acontecer, como entrevistas y debates, revistas semanales, reportajes en profundidad, y otros. El ambiente digital permitirá la segmentación informativa, imposible para los actuales canales generalistas. La tecnología es apenas una oportunidad, la cual debe ser socialmente encausada hacia el perfeccionamiento de la representatividad política; es, pues, una oportunidad de policy making.Palabras clave: representación política; televisión digital; socio-semiótica; lenguajes; audiencias-ciudadanas; géneros televisivos