Rubén Darío in Chile: bourgeoisie and poetic-intellectual production
Rubén Darío en Chile: burguesía y producción poético-intelectual
Author
Guerrero, Claudio
Abstract
This paper examines the concept of lyrical poetic creation and intellectual work that Rubén Darío challenges in texts published during his stay in Valparaíso and Santiago. Abrojos (1887), Azul... (1888), and several chronicles published in newspapers, particularly those with a small circulation, such as El Heraldo, are among the texts. This creative practice contrasts the figure of the bourgeois, an ascendant subject in Latin American societies at the end of the century, with that of the creative subject in artistic and intellectual creation. The hypothesis is that Darío is questioning the superficial, uncompromising, and mercantile status of the work of art that predominates in the Chilean cultural scene, primarily through the use of a minor genre such as the chronicle, and he anticipates a debate that will take place with even greater fervor during the avant-garde period of the 1920s. As an alternative to the circulation regime of the work of art as merchandise, he proposes the idea of a true, autonomous art, closed in its own aesthetic sensibility. However, this process is contradictory because he positions himself as a poet and cultural critic in a state of in-betweenness: dissatisfaction with the bourgeois condition in which he must subsist and a desire to postulate a creative work that occupies an important place within a society in the midst of a peripheral modernization process. Este artículo tiene como propósito discutir la concepción sobre el trabajo de creación poética e intelectual que Rubén Darío pone en entredicho en los textos publicados durante su estancia en Valparaíso y Santiago: dos obras poéticas, Abrojos (1887) y Azul… (1888), y diversas crónicas publicadas en periódicos, especialmente uno de circulación periférica como El Heraldo de Valparaíso. Esta práctica creativa pone en tensión la figura del burgués, sujeto ascendente en las sociedades finiseculares latinoamericanas, que, en el campo de la creación artística e intelectual, se opone a la del sujeto creador. La hipótesis es la siguiente: Darío cuestiona el estatuto superficial, descomprometido y mercantil de la obra de arte que predomina en la escena cultural chilena, principalmente a través del recurso de un género menor como la crónica, anticipando un debate que se daría con aún más fuerza durante el periodo de vanguardia de los años veinte. Propone, en cambio, la idea de un arte verdadero, autónomo, cerrado en su propia sensorialidad estética, como alternativa al régimen de circulación de la obra de arte como mercancía. Pero este proceso es conflictivo al posicionarse como poeta y crítico cultural en un entre-lugar: en la incomodidad respecto a la condición burguesa de la cual necesita para subsistir y el deseo de postular un trabajo creativo que ocupe un lugar importante dentro de una sociedad en pleno proceso de modernización periférica.