Show simple item record

Del orientalismo de segundo grado en Rubén Darío. Imaginarios sensoriales, regímenes sinestésicos y lo ‘sublime doméstico’ en Azul...

dc.creatorGonzález, Mónica
dc.date2022-07-15
dc.date.accessioned2022-08-29T20:00:51Z
dc.date.available2022-08-29T20:00:51Z
dc.identifierhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/52093
dc.identifier10.7764/tl70100-111
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206421
dc.descriptionIn this article I propose another approach to the genealogy of Rubén Darío’s poetic renovation referred to the things and affects that circulate in Azul… I do so by analyzing the ways in which he incorporates into the aesthetic language of this book what I call orientalism of the “second degree” (Roberto Schwarz), an ideology peripherally consumed by the Chilean oligarchies at the end of the 19th century. In dialogue with the metropolitan orientalism of Edmond de Goncourt, I suggest the idea of “domestic sublime” to distinguish the emerging valuation of an artistic work located between the craftwork and the manufacture—valuation certainly shared by Darío. I also comment on the literary operations, based on sensory imaginaries and synesthetic regimes, that turn oriental things into aesthetic tropes and ethical entities with which Dario’s narrators distinguish accumulation “for the luxury of it” from the judgement of the true artist.en-US
dc.descriptionEn este artículo propongo otra aproximación a la genealogía de la renovación poética de Rubén Darío en Azul…, vinculada a las materias y afectos que circulan en la obra, para lo cual analizo la incorporación en el lenguaje estético de lo que llamo orientalismo de “segundo grado” (Roberto Schwarz), ideología consumida periféricamente por las oligarquías decimonónicas chilenas. En diálogo con el orientalismo metropolitano de Edmond de Goncourt, sugiero la idea de “sublime doméstico” para distinguir la valoración emergente de una obra artística localizada entre lo artesanal y lo industrial –valoración compartida por Darío. Además, comento las operaciones literarias, basadas en imaginarios sensoriales y regímenes sinestésicos, que convierten las cosas orientales en tropos estéticos y entidades éticas con que los narradores darianos distinguen la acumulación “por lujo nada más” del juicio del verdadero artista.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/52093/42717
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 70 (2022): Primer Semestre; 100-111es-ES
dc.source2735-6825
dc.titleOrientalism of second degree in Rubén Darío. Sensorial imaginaries, synesthetic regimes and the “domestic sublime” in Azul…en-US
dc.titleDel orientalismo de segundo grado en Rubén Darío. Imaginarios sensoriales, regímenes sinestésicos y lo ‘sublime doméstico’ en Azul...es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record