• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Taller de Letras
  • View Item

The debate on americanism in Rubén Darío through prologues by José E. Rodó and Justo Sierra

El debate sobre el americanismo en Rubén Darío a través de prólogos de José E. Rodó y Justo Sierra

Author
Delgado, Leonel

Full text
http://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/52101
10.7764/tl70150-159
Abstract
Taking Peregrinaciones (1901) by Rubén Darío as an example, this article argues that Darío gave a strategic order to his collections of chronicles, seeking to motivate a specific reception within the cultural field. In particular, the analysis focuses on the debate on Americanism that Justo Sierra establishes in the Prologue of Peregrinaciones, alluding directly to another famous Prologue, that of José Enrique Rodó to Prosas profanas. Famously, Rodó refused to acknowledge Darío as “the poet of America”. Both the ordering of the chronicles, with their Parisian and Italian separation, and the intersection of the aforementioned Prologues, indicate an authoritative definition of Darío. In addition to his notion of Americanism, this definition points out to issues such as the discursive nature of his chronicles and the ambivalence of his concept of “prose”.
 
Tomando como ejemplo las Peregrinaciones (1901), este artículo argumenta que Rubén Darío ordenó sus libros de crónicas de manera estratégica, buscando motivar una recepción específica dentro del campo cultural. El análisis se detiene en el debate en torno al americanismo que establece Justo Sierra en el prólogo de Peregrinaciones, aludiendo directamente a otro famoso prólogo, el de José Enrique Rodó a Prosas profanas, en el que este había negado la americanidad del poeta nicaragüense. Tanto el ordenamiento de las crónicas, con su separación parisina e italiana, como el entrecruce de los prólogos aludidos, apunta a una definición autorial de Darío en que sobresalen, además del americanismo, asuntos como la naturaleza discursiva de sus crónicas y la ambivalencia de su concepto de “prosa”.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB