Show simple item record

dc.creatorTriana, Clara Parra
dc.date2022-07-15
dc.date.accessioned2022-08-29T20:00:52Z
dc.date.available2022-08-29T20:00:52Z
dc.identifierhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/52105
dc.identifier10.7764/tl70168-176
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206427
dc.descriptionThis essay reflects on the short stories “El pájaro azul” (Blue Bird 1886) by Rubén Darío and “El pájaro verde” (Green Bird 1937) by Juan Emar from the theoretical perspectives of Silviano Santiago’s concept “cosmopolitanism of the poor” (2002) and Antonio Cornejo Polar’s “migrant discourse and subject” (1996). I suggest that it is possible to observe in the fictional works by poor artist, both in the modernista and the vanguardista short stories, a relation between the movements and conflicts involving birds -portrayed not only as metaphorical qualities but also as a critical entity before the capitalist society and the inherited cultural tradition through vanguardista humor placed in the subaltern unconscious (González García 2019).en-US
dc.descriptionLa presente reflexión se ocupa de los relatos “El pájaro azul” (1886) de Rubén Darío y “El pájaro verde” (1937) de Juan Emar, leídos desde las propuestas teóricas de Silviano Santiago (2002) y Antonio Cornejo Polar (1996), dedicadas al “cosmopolitismo del pobre” y a la consolidación de un “discurso y sujeto migrantes”, respectivamente. Se aprecia en las figuraciones del artista pobre, tanto del relato modernista como del vanguardista, la relación con los desplazamientos y conflictos protagonizados por las aves, cuya función pasa de la calidad metafórica al posicionamiento crítico frente a la compleja demanda del capital y de la tradición cultural heredada mediante el humorismo vanguardista afincado en el “inconsciente subalterno” (González García 2019).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/52105/42729
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 70 (2022): Primer Semestre; 168-176es-ES
dc.source2735-6825
dc.titleDel vuelo modernista al aterrizaje vanguardista: el cosmopolitismo del artista pobre en Rubén Darío y Juan Emares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record