Monitoring the International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes in Santiago, Chile
Monitoreo al Código Internacional de Comercialización de Sucedáneos de la Leche Materna en Santiago, Chile
Author
Bustos, Patricia
Vasquez, Ximena
Full text
https://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/379410.32641/andespediatr.v93i3.3794
Abstract
In 1981, the WHO and its member countries adopted the International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes (CODE) to regulate the marketing of infant feeding products. Objective: To evaluate compliance with the CODE in Santiago, identifying the most frequent violations. Subjects and Method: The WHO protocol was applied between June and September 2017 to evaluate the CODE compliance in family health centers (CESFAM) and maternity hospitals (MH) by interviewing 451 mothers and 164 healthcare professionals. In addition, advertising of breastmilk substitutes (BMS) and CODE violations in the media, points of sale (small stores n = 70 and large stores n = 10), and labels of these products were evaluated. Results: In this study, 21% of mothers of newborn infants, 52% of mothers of infants younger than six months, and 71% of mothers of infants older than six months reported receiving instructions on BMS. Exposure to advertising of BMS exceeded 80%, while 4.7% and 2.9% received free samples or discount coupons, respectively. Among healthcare professionals, 40% from CESFAM and 75% from MH indicated visits from company representatives. During the study period, we found only two television adverts and 59 advertisements on 27 websites. Frequent CODE violations in large stores were offering discounts (70%), special displays (26.5%), and 3,6% promotional gifts. Product label violations were infrequent, however, all labels presented images idealizing product use. Conclusions: CODE violations are common in Santiago, Chile. The country would benefit from adopting all the CODE’s recommendations, improving oversight, and toughening penalties in case of violations. En 1981, la OMS y sus países miembros, adoptaron el Código Internacional de Comercialización de Sucedáneos de la Leche Materna (CÓDIGO) para regular la comercialización de productos para alimentación infantil. Objetivo: Monitorear el cumplimiento del CÓDIGO en Santiago, identificando las violaciones más frecuentes. Sujetos y Método: Entre junio y septiembre de 2017 se aplicó protocolo OMS para evaluar cumplimiento al CÓDIGO en centros de salud familiar (CESFAM), y maternidades entrevistando 451 madres y 164 profesionales. Además, se evaluó la publicidad de sucedáneos de leche materna (SLM) y violaciones al CÓDIGO en medios de comunicación, negocios pequeños (n = 70), grandes (n = 10) y etiquetas de estos productos. Resultados: Un 21% de madres de recién nacidos, 52% de madres de < 6 meses y 71% de madres de > 6 meses reportaron haber recibido recomendaciones para uso de SLM. La exposición a publicidad superó 80%, un 4,7% recibieron muestras gratis, 2,9% cupones de descuento. Un 40% de profesionales de CESFAM y 75% de maternidades fueron visitados por representantes de compañías. Hubo solo dos anuncios en televisión, pero 59 publicidades en 27 sitios web durante el periodo estudiado. Las violaciones al CÓDIGO, frecuentes en negocios grandes, ofrecían descuentos (70%), regalos por la compra (3,6%) o exhibían destacadamente los productos (26,5%). Las violaciones en etiquetas fueron infrecuentes, con imágenes idealizando el producto. Conclusiones: Las violaciones al CÓDIGO son frecuentes en Santiago. Sería deseable que en Chile se adoptaran todas las recomendaciones del CÓDIGO, se mejorara la fiscalización existente y se endurecieran las sanciones si hay trasgresiones.
Metadata
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Cardoso K., Ingrid; Toso M., Paulina; Valdés L., Verónica; Cerda L., Jaime; Manríquez T., Valentina; Paiva C., Gonzalo. Revista Chilena de Pediatría; Vol. 81, Núm. 4 (2010): Julio - Agosto; 326-332