• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Políticas Públicas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Políticas Públicas
  • View Item

Closing Academic Achievement Gaps through Technology in Times of Pandemic

Nivelación de Brechas de Rendimiento Académico a través de Tecnología en Tiempo de Pandemia

Author
Rojas, Matías

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/politicas/article/view/5578
10.35588/pp.v15i1.5578
Abstract
Each year, students do not manage to master all of the learning expected for their level, so that gaps in academic achievement are generated and accumulated as they progress through the educational system. In addition, the pandemic produced by Covid-19 produced immeasurable changes. Especially in the area of education, in which the digital transformation has been accelerated. In this sense, this article presents initial results of the effectiveness of Pixarron, a technological tool developed for leveling prior knowledge and accompanying the teaching-learning process of students. A total of 17 establishments with 28,200 students were analyzed. The results showed that on average 50.03% and 28.48% of the subjects that did not achieve the diagnosis, language and mathematics, respectively, were leveled. In addition, in the leveling of the language subject, the quintile with the lowest results in the diagnosis managed to reduce the gap with respect to the quintile with the highest, by 10.39%. It is interesting to analyze cases of good practices in which complete courses leveled at 90%, despite starting from very different diagnoses.
 
Cada año, los estudiantes no llegan a dominar la totalidad de los aprendizajes esperados de su nivel, de manera que se van generando y acumulando brechas de rendimiento académico a medida que avanzan en el sistema educativo. Además, la pandemia producida por el Covid-19, produjo cambios inmensurables. Especialmente en el área de la educación, en la cual la transformación digital se ha visto acelerada. En este sentido, en el presente artículo se presentan resultados iniciales de la efectividad de Pixarron, una herramienta tecnológica desarrollada para la nivelación de conocimientos previos y acompañamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de estudiantes. Un total de 17 establecimientos con 28200 estudiantes fueron analizados. Los resultados mostraron que en promedio el 50,03% y el 28,48% de los temas que no lograron en el diagnóstico, de lenguaje y matemática respectivamente, fueron nivelados. Además, en la nivelación de la asignatura de lenguaje, el quintil con más bajos resultado en el diagnóstico, logró disminuir la brecha con respecto al quintil con más alto, en un 10.39%. Interesante resulta analizar casos de buenas prácticas en que cursos completos nivelaron al 90%, a pesar de partir de diagnósticos muy diferentes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB