Show simple item record

Perú 2020: ¿el quiebre de la continuidad?

dc.creatorDargent Bocanegra, Eduardo
dc.creatorRousseau, Stéphanie
dc.date2021-08-15
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:47Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:47Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/rcp/article/view/40187
dc.identifier10.4067/S0718-090X2021005000112
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/207163
dc.descriptionAfter Peru’s democratic transition in 2000, analysts have described the country as a case of significant political continuity. Among other aspects, the economic model adopted in the 90s was left untouched, public policy was controlled by the Executive, a relatively weak Congress meant the predominance of the Executive, and there was no broad-scale social protests at the national level. During the 2016-2020 period, a significant change occurred in the Executive-Legislative power dynamics. This transformation could affect other dimensions of the 20-year long political continuity. Generally speaking, the Executive and its technocrats have lost strength in relation to Congress’ greater protagonism. The latter has managed to obtain greater control over budget, and has started to use regularly some parliamentary prerogatives, such as the vote of no confidence and presidential impeachment. These tendencies continued to consolidate with the new Congress elected in 2020 after the dissolution of the preceding one by President Vizcarra. The latter was in turn impeached by the new Congress. The year 2020 was marked by a greater propensity by Congress to promote populist measures and criticize the existing economic model, in the midst of a pandemic that strongly hit Peru and affected the country harshly.en-US
dc.descriptionEl Perú post-transición democrática del año 2000 se ha descrito en distintos trabajos como un caso donde se observaban algunas significativas continuidades: estabilidad del modelo económico adoptado en los noventa, un poder Ejecutivo que controla la política pública, un Congreso relativamente débil frente al Ejecutivo, ausencia de protestas articuladas, entre otras. En el periodo de gobierno (2016 - 2020) se ha dado un cambio significativo en la relación entre el Poder Ejecutivo y el Congreso que cambia este diagnóstico y podría afectar otras dimensiones de la continuidad. En general, el Poder Ejecutivo y sus tecnocracias han perdido fuerza frente a un Congreso que ha alcanzado mayor protagonismo, tanto en su control de presupuesto como por hacer más común el uso de procesos parlamentarios, como la censura ministerial y la vacancia presidencial. Estas tendencias se profundizaron en el nuevo Congreso elegido en 2020 tras la disolución del anterior. Dicho Congreso vacó al expresidente Vizcarra, fue más propenso al gasto populista y más crítico con el modelo económico, todo ello en medio de una pandemia que golpeó a Perú con dureza.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Ciencia Política, Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/rcp/article/view/40187/34051
dc.rightsDerechos de autor 2021 Eduardo Dargent Bocanegra, Stéphanie Rousseaues-ES
dc.sourceRevista de Ciencia Política; Vol. 41 No. 2 (2021); 377-400en-US
dc.sourceRevista de Ciencia Política; Vol. 41 Núm. 2 (2021); 377-400es-ES
dc.source0718-090X
dc.subjectPerúes-ES
dc.subjectConstitución 1993es-ES
dc.subjectPoder Ejecutivoes-ES
dc.subjectPoder Legislativoes-ES
dc.subjectCOVID-19es-ES
dc.subjectPeruen-US
dc.subject1993 Constitutionen-US
dc.subjectExecutive Poweren-US
dc.subjectLegislative Poweren-US
dc.subjectCOVID-19en-US
dc.titlePeru 2020: The Interruption of Political Continuity?en-US
dc.titlePerú 2020: ¿el quiebre de la continuidad?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record