The new era of traditions: the embodiment process as a coordinating focal point in the ritual experiences of welfare
La nueva era de las tradiciones. El proceso de corporización como eje articulador en las experiencias rituales de bienestar
Author
Olivas Hernández, Olga Lidia
Full text
https://www.revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/1047Abstract
The aim of this article is to analyse the emotional experiences associated with the supervision of welfare among the participants of the Aztec dance tradition in Tijuana, Mexico. The article is based on addressing the way in which the adherence to the tradition of dance is part of a process of de-westernisation of spirituality in modern times. It then proceeds to discuss the way in which the spiritual trajectories of the participants place this tradition in a dialogue with other cultural traditions, and in such a way that some of the rituals appropriated by the collective are reinterpreted from the matrix of meaning of the new era, as proposed by De la Torre, as part of a personal/spiritual path of development. Finally, these experiences are addressed in terms of the processes of embodiment - in accordance with Csordas -, as it is argued that it is on the basis of these processes that it is possible to express different cultural/spiritual traditions that are experienced as complementary in the supervision of experiences of emotional and spiritual welfare in ritual contexts. El objetivo de este artículo es analizar las experiencias emocionales asociadas a la gestión del bienestar entre participantes de la tradición de danza azteca en Tijuana, México. Se parte por abordar el modo en que la adscripción a la tradición de la danza forma parte de un proceso de desoccidentalización de la espiritualidad en la modernidad. Posteriormente, se discute la manera en que las trayectorias espirituales de los participantes colocan a la tradición en diálogo con otras tradiciones culturales. De tal manera que algunos de los rituales apropiados por el colectivo son reinterpretados desde la matriz de sentido de la nueva era, según lo planteado por De la Torre, como parte de un proceso de desarrollo personal/espiritual. Finalmente, se abordan dichas experiencias desde los procesos de corporización –siguiendo a Csordas–, pues se sostiene que es a partir de estos procesos que se logran articular diferentes tradiciones culturales/espirituales que se viven como complementarias en la gestión de experiencias de bienestar emocional y espiritual en los contextos rituales.