Origin and permanence of greek studies in Chile
El origen y la permanencia de los estudios griegos en Chile
Author
Villalobos, Alejandro
Abstract
This article explores how Greek studies were established in the curricula of schools and universities since the colonial era to the early decades of the twentieth century, with special emphasis on the nineteenth century period of consolidation of the elites, who were active participants and influence in the formation of libertarian ideals and intellectual models that were projected into the twentieth century. This study allows us to appreciate the contribution and presence of classical studies in the curricula of schools and universities as a new look at the history of Chile from the cultural perspective of the classical legacy. En el presente artículo, se indaga en cómo se establecieron estudios Griegos en los currículos escolares y universitarios desde la época colonial hasta las primeras décadas del siglo XX, con especial énfasis en el siglo XIX periodo de consolidación de las elites, las que tuvieron activa participación e influencia en la formación de ideales libertarios y modelos intelectuales que se proyectaron al siglo XX. Este estudio permite apreciar el aporte y la permanencia de los estudios clásicos en los currículos escolares y universitarios como una nueva mirada a la historia de Chile desde la perspectiva cultural de la herencia clásica.