Towards an Attempt to Unravel Normative Assumptions Implicit in Haidt’s Thought
Hacia un intento de desentrañar asunciones normativas implícitas en el pensamiento de Haidt
Author
Zavadivker, Natalia
Abstract
This article aims to investigate, starting from both the analysis of Haidt’s Theory of Moral Foundations, and his Intuitionist-social Model, if there is any implicit normative assumption in the author in relation to the value assigned to moral intuitions, both in relation to to its content and possible adaptive functionality (a matter developed in the FMT), as well as to the mechanisms that trigger such intuitions (a topic addressed in the SIM). An attempt is made to unravel whether the author, beyond considering emotional intuitions as the true cause of moral judgments, ascribes a positive or negative value to this situation. To this end, the motivations underlying various moral intuitions (both of biological roots, linked to various adaptive interests; and of social origin) are examined, in order to analyze Haidt’s contributions to the clarification of a problem of normative metaethics of great impact. at present: can the same normative weight be attributed to any moral foundation in force in human societies; or are only some orientations rational, and therefore morally justifiable? Do they all reveal genuine moral concerns, or do some reflect relevant but not specifically moral adaptive interests, or even selfish aspirations functional to the interests of hegemonic sectors? The implications of the FMT are analyzed as a valuable heuristic guide to interpret the moral concerns of conservatives from an evolutionary meta-ethical approach that allows to overcome the monism of the liberal ethical code, for which the spectrum of genuine moral concerns is reduced to questions of justice, rights and protection of the weakest (since only these would be rationally justifiable). The need to achieve a clearer articulation between the SIM, which puts more emphasis on the processes of acquisition of intuitions through learning and social interaction, and the FMT, that focuses on its content and its possible links with various adaptive interests. Resumen
Este artículo pretende indagar, partiendo tanto del análisis de la Teoría de los Fundamentos Morales de Haidt, como de su Modelo Intuicionista-social, si existe alguna asunción normativa implícita en el autor en relación al valor adjudicado a las intuiciones morales, tanto en lo referente a su contenido y posible funcionalidad adaptativa (asunto desarrollado en la FMT), como en lo atinente a los mecanismos que disparan tales intuiciones (tema abordado en el SIM). Se procura desentrañar si el autor, más allá de considerar las intuiciones emocionales como la verdadera causa de los juicios morales, adjudica a esta situación un valor positivo o negativo. Para tal fin se examinan las motivaciones subyacentes a diversas intuiciones morales (tanto de raigambre biológica, vinculadas a diversos intereses adaptativos; como de origen social), a los fines de analizar los aportes de Haidt al esclarecimiento de un problema de metaética normativa de gran impacto en la actualidad: ¿cabe atribuir idéntico peso normativo a cualquier fundamento moral vigente en las sociedades humanas; o sólo algunas orientaciones son racional, y, por ende, moralmente justificables?, ¿revelan todas ellas preocupaciones morales genuinas, o algunas reflejan intereses adaptativos relevantes pero no específicamente morales, o incluso aspiraciones egoístas funcionales a los intereses de sectores hegemónicos? Se analizan las implicancias de la FMT como una guía heurística valiosa para interpretar las preocupaciones morales de los conservadores desde un enfoque metaético evolucionista que permite superar el monismo del código ético liberal, para el cual el espectro de genuinas preocupaciones morales se reduce a cuestiones de justicia, derechos y protección del más débil (pues solo éstas serían racionalmente justificables). También se advierte la necesidad de lograr una articulación más clara entre el SIM, que pone más el acento en los procesos de adquisición de intuiciones por la vía del aprendizaje y la interacción social, y la FMT, que se enfoca en su contenido y sus posibles vínculos con diversos intereses adaptativos.