Show simple item record

Microgeografías de los jóvenes y sus experiencias espaciales en la Región Metropolitana de Santiago, Chile ¿Fabricando tecnologías del yo para la desigualdad educativa?

dc.creatorCobs Muñoz, Victor
dc.creatorSepúlveda Sepúlveda, Ulises
dc.creatorMaturana Miranda, Francisco
dc.date2022-06-23
dc.date.accessioned2022-09-26T20:52:49Z
dc.date.available2022-09-26T20:52:49Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/28387
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/210403
dc.descriptionThis study investigates the technologies developed by young people belonging to different educational establishments in the Metropolitan Region of Santiago, Chile. The objective is focused on the understanding of typologies of technologies of the self that young people develop, both at school and out of school. Qualitative methods are used, including the topological interview for the production of data, subsequently codified and analyzed employing grounded theory. Finally, a model of topos and landscapes is applied for the analysis of the production of technologies of the self. Through purposive sampling, we worked with a universe of 14 young people from different educational environments, maximizing differences between environments and subjects. The results allow the understanding of the subjects' daily spatial experiences, as well as to distinguish the technologies of altruism as the main technologies of the self. Thus, the configuration of solidarity and collaboration, social relations and differences between hierarchies and horizontality, and the technologies of individualism and mutilation are observed. In conclusion, important micro-geographical differences based on topos availability are evidenced, propitiating a foundational injustice based on the absence of opportunities for students from monotopic establishments to encounter other types of social relationship arrangements.en-US
dc.descriptionSe indaga en las tecnologías que desarrollan jóvenes pertenecientes a distintos establecimientos educativos de la Región Metropolitana de Santiago, Chile. El objetivo se centra en la comprensión de tipologías de tecnologías del yo que los jóvenes desarrollan, tanto en lo escolar como en lo extraescolar. Se utilizan métodos cualitativos, incluyendo la entrevista topológica para la producción de datos, posteriormente codificados y analizados mediante teoría fundamentada. Por último, se aplica un modelo de topos y paisajes para el análisis de la producción de tecnologías del yo. A través de muestreos intencionales, se trabaja con un universo de 14 jóvenes de diferentes entornos educacionales, maximizando diferencias entre entornos y sujetos. Los resultados permiten la comprensión de las experiencias espaciales cotidianas de los sujetos, al igual que permiten distinguir a las tecnologías del altruismo como principales tecnologías del yo. Se observan así, la configuración de la solidaridad y la colaboración, las relaciones sociales y diferencias entre jerarquías y horizontalidad, y las tecnologías de individualismo y mutilación. En conclusión, se evidencian importantes diferencias microgeográficas basadas en disponibilidad de topos, propiciando una injusticia fundacional basada en la ausencia de oportunidades para que estudiantes de establecimientos monotópicos se encuentren con otros tipos de disposición de relaciones sociales.es-ES
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Historia, Geografía y Ciencias Políticas, Instituto de Geografíaes-ES
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista de Geografía Norte Grandees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses-ES
dc.sourceRevista de Geografía Norte Grande; Núm. 85 (2023): EARLY VIEW VERSIONes-ES
dc.source0718-3402
dc.source0379-8682
dc.subjectEscolares-ES
dc.subjecttecnologías del yoes-ES
dc.subjectaltruismoes-ES
dc.subjectpolitoposes-ES
dc.subjectsituaciones socioespacialeses-ES
dc.subjectStudenten-US
dc.subjecttechnologies of the selfen-US
dc.subjectaltruismen-US
dc.subjectpolytoposen-US
dc.subjectsocio-spatial situationsen-US
dc.titleMicro geographies of young people and their spatial experiences in the Metropolitan Region of Santiago, Chile. Manufacturing technologies of the self for educational inequality?en-US
dc.titleMicrogeografías de los jóvenes y sus experiencias espaciales en la Región Metropolitana de Santiago, Chile ¿Fabricando tecnologías del yo para la desigualdad educativa?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record