Academic stressors and depressive symptomatology among economically vulnerable college women during the COVID-19 pandemic.
Estresores académicos y sintomatología depresiva en mujeres universitarias económicamente vulnerables durante la pandemia por COVID-19
Author
Labbe Cid, Yvana
Placencia Cofré, Victoria
Prado González, Susana
Huerta Retamal, Javiera
De Nordenflycht Decker, Anika
Rodríguez Espinoza, Verónica
Morán-Kneer, Javier
Abstract
Background: female university students from socioeconomically vulnerable groups is a high-risk group for the development of mental health problems in the covid-19 pandemic. Objective: To evaluate the moderating role of teacher support on emotional regulation strategies (ERS) in the relationship between academic stressors (AS) and depressive symptoms in female university students from socioeconomically vulnerable groups. Method: 371 women between 18 and 29 years old who were in higher education completed a survey where depressive symptoms were evaluated through the PHQ-9 and the ERD through CERQ. To assess academic stressors and perception of teacher support, specific questions were designed. Results: Two indirect effect models were identified that showed that low teacher support moderated the moderation of low and medium levels of ERS planning in the relationship of “quality of online learning” and “concern for academic performance” with depressive symptoms. Conclusions: The role of ERS that points to metacognitive aspects and teaching support as protective factors for this specific group against AS, mainly linked to academic performance is discussed at the end. Antecedentes: Las mujeres universitarias socioeconómicamente vulnerables son un grupo de riesgo para desarrollar problemas de salud mental durante la pandemia por COVID-19, encontrándose que la regulación emocional y factores de apoyo docente pueden moderar este efecto. Objetivo: Evaluar un modelo de moderación moderada del apoyo docente sobre las estrategias de regulación emocional (ERE) en la relación entre estresores académicos y sintomatología depresiva en universitarias socioeconómicamente vulnerables. Método: 371 mujeres entre 18 y 29 años que cursaban estudios superiores completaron una encuesta donde se evaluó la sintomatología depresiva a través del PHQ-9 y las ERE mediante CERQ. Para evaluar los estresores académicos y percepción del apoyo docente, se diseñaron preguntas específicas. Resultados: Se identificaron dos modelos de efectos indirectos que mostraron que un bajo apoyo docente moderó la moderación de niveles bajos y medios de la estrategia de regulación de planificación en la relación entre los estresores académicos “calidad de aprendizaje online” y “preocupación por el rendimiento académico” con la sintomatología depresiva. Conclusiones: Se discute sobre el rol de estrategias de regulación emocional que apuntan a aspectos metacognitivos y apoyo docente como factores protectores para este grupo específico frente a los estresores académicos, principalmente ligados al rendimiento académico.