Diferenciación social en patrones de consumo de exposiciones de arte, teatro, danza, recitales en vivo y circo en la sociedad chilena
Author
Nazif, José Ignacio
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/2752210.5354/rds.v0i21.27522
Abstract
This study analyzes the social stratification of art exposition, theater, dance, live musical shows and circus consumption within Chilean society. From every sociological variable which predict cultural consumption only educational level, family’s influence and the individual artistic activity performance index have a significant impact. These results, on the one hand, question Bourdieu’s cultural consumption theory, and on the other, reflect a tension of the modernization process which this society has, since cultural consumption travels between traditional and modern social structures. Lastly, it is possible to detect a hard omnivore group (people who consume cultural goods of different kind), which transversally consumes every single cultural good analyzed. Data of this study was taken form the national cultural consumption survey carried out by the Culture and Arts National Commission. Este estudio analiza la estratificación social del consumo de exposiciones de arte, teatro, danza, recitales en vivo y circo en la sociedad chilena. De todas las variables sociológicas que predicen el consumo cultural, se destacan nivel educacional, influencia de la familia y el Índice realización individual de actividades artísticas. Estos resultados cuestionan, por una parte, los postulados que Bourdieu ha realizado en esta área, y por otra, reflejan una tensión de los procesos de modernización que esta sociedad tiene, puesto que el consumo cultural transita entre estructuras sociales tradicionales y modernas. Finalmente es posible detectar un grupo “omnívoro” (personas que consumen bienes culturales de distinta índole) duro, el cual realiza un consumo transversal de todos los bienes culturales analizados. Los datos de este estudio provienen de la encuesta nacional de consumo cultural 2005 realizada por el Consejo Nacional de la Cultura y la Artes.