• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item

Diferenciación social en patrones de consumo de exposiciones de arte, teatro, danza, recitales en vivo y circo en la sociedad chilena

Author
Nazif, José Ignacio

Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/27522
10.5354/rds.v0i21.27522
Abstract
This study analyzes the social stratification of art exposition, theater, dance, live musical shows and circus consumption within Chilean society. From every sociological variable which predict cultural consumption only educational level, family’s influence and the individual artistic activity performance index have a significant impact. These results, on the one hand, question Bourdieu’s cultural consumption theory, and on the other, reflect a tension of the modernization process which this society has, since cultural consumption travels between traditional and modern social structures. Lastly, it is possible to detect a hard omnivore group (people who consume cultural goods of different kind), which transversally consumes every single cultural good analyzed. Data of this study was taken form the national cultural consumption survey carried out by the Culture and Arts National Commission.
 
Este estudio analiza la estratificación social del consumo de exposiciones de arte, teatro, danza, recitales en vivo y circo en la sociedad chilena. De todas las variables sociológicas que predicen el consumo cultural, se destacan nivel educacional, influencia de la familia y el Índice realización individual de actividades artísticas. Estos resultados cuestionan, por una parte, los postulados que Bourdieu ha realizado en esta área, y por otra, reflejan una tensión de los procesos de modernización que esta sociedad tiene, puesto que el consumo cultural transita entre estructuras sociales tradicionales y modernas. Finalmente es posible detectar un grupo “omnívoro” (personas que consumen bienes culturales de distinta índole) duro, el cual realiza un consumo transversal de todos los bienes culturales analizados. Los datos de este estudio provienen de la encuesta nacional de consumo cultural 2005 realizada por el Consejo Nacional de la Cultura y la Artes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB