Show simple item record

La marginación social y la perspectiva de la educación privada en México. Un estudio cualitativo

dc.creatorMartínez-Martínez, Oscar A.
dc.creatorVega Torres, M. Elena
dc.date2019-10-23
dc.date.accessioned2022-09-30T14:52:58Z
dc.date.available2022-09-30T14:52:58Z
dc.identifierhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/51272
dc.identifier10.5354/0719-529X.2019.51272
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/211181
dc.descriptionThe article answers three questions: what is your perception of private schools? How much does context influence this perception especially when it is marginalized? Can studying in a public or private school affect the learning of the students? To respond to these, in-depth interviews were applied, which were analyzed by the marginalization levels of the interviewees using the grounded theory. The results show that regardless of the level of marginalization, in the collective imagination it has been permeated that private schools are better than public ones, the interviewees attribute it mainly to infrastructure, teacher preparation and English teaching; Although these aspects were important, it was also considered that the student's effort in their studies is the priority factor in learning.en-US
dc.descriptionEl artículo responde a tres incógnitas ¿qué percepción tienen sobre las escuelas privadas? ¿qué tanto influye el contexto en esta percepción sobre todo cuando es marginado? ¿Estudiar en una escuela pública o privada puede afectar el aprendizaje de los alumnos? Para responder a estás, se aplicaron entrevistas a profundidad, que fueron analizadas por los niveles de marginación de los entrevistados utilizando para ello la teoría fundamentada. Los resultados muestran que independientemente del nivel de marginación, en el imaginario colectivo se ha permeado que las privadas son mejores que las públicas, los entrevistados lo atribuyen principalmente a la infraestructura, preparación de los profesores y la enseñanza del inglés; si bien estos aspectos resultaron importantes, también se consideró que el esfuerzo del alumno en sus estudios es el factor prioritario en el aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/51272/57845
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista de Sociologíaes-ES
dc.sourceRevista de Sociología; Vol. 34 Núm. 2 (2019); 20-33es-ES
dc.source0719-529X
dc.source0716-632X
dc.subjectmarginalizationen-US
dc.subjectqualitative methodologyen-US
dc.subjecttypes of schoolsen-US
dc.subjectlearningen-US
dc.subjectMexicoen-US
dc.subjectmarginaciónes-ES
dc.subjectmetodología cualitativaes-ES
dc.subjecttipos de escuelases-ES
dc.subjectaprendizajees-ES
dc.subjectMéxicoes-ES
dc.titleSocial marginalization and views of private education in Mexico. A qualitative studyen-US
dc.titleLa marginación social y la perspectiva de la educación privada en México. Un estudio cualitativoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record