• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Sociología
  • View Item

Combining studies with family: Being a student and a parent at the same time

Compatibilizando estudios y familia: Ser estudiante y a la vez madre o padre

Author
Álvarez Moral, Diego

Guerra Maldonado, Catalina

Tapia Sepúlveda, Karen

Varas González, Gonzalo

Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/58647
10.5354/0719-529X.2020.58647
Abstract
This article addresses the strategies adopted by university students who are also parents as they combine academic and family activities, exploring the repercussions of these strategies at a subjective level in terms of mental health and perceptions of their performance in the two roles. Semi-structured interviews were applied to students who are parents at the five University of Chile campuses. Results were interpreted using discourse analysis and reveal long, exhausting, and varied daily routines involving considerable personal demand and reliance on support networks. These strategies were found to have negative consequences in terms of mental health and to generate non-traditional perceptions of youth and parenthood. The study proposes foundations for the promotion of university spaces and guidelines that are more sympathetic to students who are also parents.
 
En este artículo se abordan las estrategias de compatibilización de actividades académicas y familiares en estudiantes padres y madres universitarias, y sus repercusiones a nivel subjetivo, en términos de salud mental y percepción en el desempeño de sus roles. Para ello, se realizaron entrevistas semiestructuradas a estudiantes madres y padres de la Universidad de Chile pertenecientes a los cinco campus de la institución, las cuales se analizaron mediante análisis de discurso. Los principales resultados indican presencia de jornadas largas, extenuantes y variadas, las que son sobrellevadas por medio de estrategias caracterizadas por una notoria autoexigencia y despliegue de redes de apoyo. Estas tienen consecuencias negativas en la salud mental y generan percepciones no tradicionales sobre la juventud, la maternidad y la paternidad. El estudio entrega insumos para el fomento de espacios y reglamentos universitarios más amigables para la población estudiantil materno-paterna.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB