Children’s storybooks and their role in emotional development in early infancy
Los cuentos infantiles y su rol en el desarrollo emocional en la primera infancia
Author
Farkas, Chamarrita
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/6442710.5354/0719-529X.2021.64427
Abstract
In this article, we address the development of emotions in early infancy, emphasizing the emergence of emotional recognition and expressiveness and their relevance for children’s overall development. We examine possible difficulties in this area and their relationship with the incidence and prevalence of mental health problems in Chilean preschool children. We consider some predictors of emotional development, including the maturational and social-contextual perspectives and the process of emotional socialization. We review two interventions aimed at early promotion of healthy emotional development in Chilean children: parental competencies and children’s storybooks. We discuss these proposals in terms of their advantages and limitations and conclude that using children’s storybooks is the most highly recommended considering the results, costs, and feasibility of equitable implementation as part of interventions that benefit all children. Este artículo aborda el desarrollo emocional en el período de la infancia temprana, con un énfasis en el desarrollo del reconocimiento y expresividad emocional, y su relevancia para el desarrollo integral de niñas y niños. Se examinan posibles dificultades en esta área y su relación con la incidencia de problemas de salud mental en preescolares chilenos, y su prevalencia. Se consideran algunos predictores del desarrollo emocional, considerando tanto la perspectiva madurativa, como la perspectiva social-contextual, y el proceso de socialización emocional. Se revisan dos intervenciones desarrolladas en Chile orientadas a promover tempranamente un desarrollo emocional sano: Las competencias parentales y los cuentos infantiles. Se discuten ventajas y limitaciones de dichas propuestas y se concluye que el uso de cuentos infantiles es la más recomendable considerando sus resultados, sus costos y su factibilidad de implementarse equitativamente en intervenciones que beneficien a todos los niños y niñas.