The experimental study of the concepts of emotion
El estudio experimental de los conceptos de emoción
Author
Aracena, Daniela
González, Mauricio
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/6442810.5354/0719-529X.2021.64428
Abstract
The study of emotions is a field of interesting theoretical debates and constant methodological innovation. This work presents an overview of the historical evolution of the experimental study of emotions and shows how the field has moved from a focus on physiological and expressive aspects to theories that reveal the approach to the concepts of emotion. As an example, we present an empirical study on emotion concepts based on a repeated measures experimental design. The results show that people tend to attribute causality to concepts of emotion to a greater extent than to concepts not related to emotion. As such, the events that precede emotions and the consequences of the latter are of considerable relevance in emotional perception. These results contribute to our understanding of the role that emotion concepts play in people’s adaptation to their environment. El estudio de las emociones es un campo de interesantes debates teóricos y de constante innovación metodológica. En este trabajo, se sintetiza la evolución histórica del estudio experimental de las emociones y muestra como el campo cambia desde un foco en los aspectos fisiológicos y expresivos hasta teorías que relevan el abordaje de los conceptos de emoción. A modo de ejemplo, se presenta un estudio empírico sobre conceptos de emoción basado en un diseño experimental de medidas repetidas. Los resultados muestran que las personas tienden a atribuir causalidad a los conceptos de emoción en mayor medida que a los conceptos no referidos a emoción, lo que significa que los eventos que anteceden y las consecuencias de las emociones cobran gran relevancia en la percepción emocional. Estos resultados aportan a la comprensión de la función que cumplen los conceptos de emoción en la adaptación de las personas a su entorno.