The importance of measurement invariance for research in sociology
La importancia de la invarianza métrica para la investigación en sociología
Author
Miranda, Daniel
Iturra, Julio
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/6815310.5354/0719-529X.2022.68153
Abstract
The comparison of latent variables presents considerable challenges in terms of their equivalence. Using data from ICCS 2016, in which 24 countries participated, we assess the measurement adequacy of the concept of attitudes towards equal rights by contrasting a one-dimensional model (available in the original documentation) with a two-dimensional model. In addition, we evaluate the levels of comparability of the measurements using multigroup confirmatory factor analysis. Results show that the two-dimensional model achieves substantial improvements. Additionally, evaluation of the invariance of the two-dimensional model shows adequate levels of comparability (metric and scalar invariance). This means that the instrument specified in its two dimensions permits a similar understanding by the participants in the various countries included in the sample. As such, it would be possible to compare both the levels of each dimension and the relationship of these dimensions with other variables. Comparar variables latentes presenta importantes desafíos en cuanto a su equivalencia. Usando los datos del estudio ICCS 2016, en la que participaron 24 países, evaluamos la adecuación métrica de concepto de actitudes hacia la igualdad de derechos contrastando un modelo unidimensional (disponible en la documentación original) con un modelo bidimensional. Además, evaluamos los niveles de comparabilidad de las mediciones con análisis factorial confirmatorio multigrupo. Los resultados muestran que el modelo bidimensional logra sustanciales mejoras. Adicionalmente, la evaluación de la invarianza del modelo bidimensional muestra adecuados niveles de comparabilidad (invarianza métrica y escalar). Esto quiere decir que el instrumento especificado en sus dos dimensiones posee una comprensión similar por los participantes de los distintos países de la muestra. Por tanto, se podría comparar los niveles de cada dimensión y la relación de estas dimensiones con otras variables.