dc.creator | Coifman Michailos, David | |
dc.date | 2012-06-28 | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T11:46:26Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T11:46:26Z | |
dc.identifier | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/20262 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/212661 | |
dc.description | The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis of the advantages that the “ecclesiastical function” had regarding both the social control and the dissemination of the information about the political goals to be achieved. The purpose of this essay is the analysis of the hitherto unknown confluence of the musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks of the humanist Andrés Bello (1781-1865), editor of the Gazeta de Caracas and son of the
musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). | en-US |
dc.description | El concierto sacro del Jueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la “función eclesiástica” de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865). | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Artes | es-ES |
dc.relation | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/20262/21429 | |
dc.source | Revista Musical Chilena; Vol. 66 Núm. 217 (2012): Enero - Junio; p. 56 - 74 | es-ES |
dc.source | 0717-6252 | |
dc.source | 0716-2790 | |
dc.subject | Venezuela | en-US |
dc.subject | Church | en-US |
dc.subject | 1810 | en-US |
dc.subject | Veásquez | en-US |
dc.subject | Requiem Mass | en-US |
dc.subject | Bartolomé Bello | en-US |
dc.subject | Venezuela | es-ES |
dc.subject | Iglesia | es-ES |
dc.subject | 1810 | es-ES |
dc.subject | Velásquez “el más joven” | es-ES |
dc.subject | Misa de requiem | es-ES |
dc.subject | Bartolomé Bello | es-ES |
dc.title | El “concierto sacro” del 19 de abril de 1810: o la conjura eclesiástica de Andrés Bello (1781-1865) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |