Show simple item record

La música gráfica de León Schidlowsky: Deutschland, ein Wintermärchen (1979) como partitura multimedial

dc.creatorFugellie Videla, Daniela
dc.date2012-01-01
dc.date.accessioned2022-10-03T11:46:42Z
dc.date.available2022-10-03T11:46:42Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/26538
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/212769
dc.descriptionThis paper deals with the graphic music of León Schidlowsky (b.1931), a genre cultivated by the composer mostly from 1969 to 1984 after emigrating from Chile to Israel. It presents a general panorama of the development of the graphical language of the composer, and analyzes some specific features of his work Deutschland, ein Wintermärchen (1979), considered by the author of the article as a culminating point of Schidlowsky’s creative development. The research underlines the conception of this work as multimedia derived from the collage technique synthesizing the different musical, visual and performative aspects of the work into a simultaneous visualization of what amounts to be an essentially temporal art. Besides, the study explores the social and political contents of the work, to conclude that this heterogeneous and multifarious conception is a natural feature of a transcultural composer, who moves freely among diverse cultures and aesthetics.en-US
dc.descriptionEste estudio aborda la música gráfica de León Schidlowsky (n. 1931), un género que el compositor cultivara mayoritariamente entre los años 1969 y 1984, inmediatamente tras su emigración desde Israel. Su propósito es presentar un panorama general del desarrollo del lenguaje gráfico del compositor y analizar algunos aspectos específicos de su obra Deutschland, ein Wintermärchen (1979), considerada por la autora como un punto culminante de dicho desarrollo. La investigación destaca la concepción multimedial de la obra, derivada de la técnica del collage, la cual logra sintetizar los diversos aspectos musicales, visuales y performativos, para obtener una visualización simultánea de un arte esencialmente temporal. Asimismo, el estudio profundiza en el contenido social y político de la obra. Postula finalmente que esta concepción heterogénea y multifacética es propia de un compositor transcultural, que transita libremente entre culturas y estéticas diversas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/26538/27969
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 66 Núm. 218 (2012): Julio - Diciembre; 7 - 37es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectcontemporary musicen-US
dc.subjectmultimediaen-US
dc.subjectmusical notationen-US
dc.subjectgraphic notationen-US
dc.subjecttransculturalityen-US
dc.subjectdiasporaen-US
dc.subjectChilean composersen-US
dc.subjectmúsica contemporáneaes-ES
dc.subjectmultimedialidades-ES
dc.subjectnotación musicales-ES
dc.subjectnotación gráficaes-ES
dc.subjecttransculturalidades-ES
dc.subjectdiásporaes-ES
dc.subjectcompositores chilenoses-ES
dc.titleThe Graphic Music of León Schidlowsky: Deutschland, ein Wintermärchen (1979) as a Multimedia Scoreen-US
dc.titleLa música gráfica de León Schidlowsky: Deutschland, ein Wintermärchen (1979) como partitura multimediales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record