The Cantata: the Crossing between the Learned and the Popular
La cantata: el cruce entre lo culto y lo popular
dc.creator | Guerrero, Juliana | |
dc.date | 2013-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T11:47:00Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T11:47:00Z | |
dc.identifier | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/30657 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/212889 | |
dc.description | This document discusses two South American cantatas composed during the 1960s, the Cantata Laxatón by the Argentine group Les Luthiers (1965) and the Cantata Santa María de Iquique by the Chilean composer Luis Advis (1969). Both are examples of new music that appealed to audiences by means of different resources. This article seeks to review the concept of “musical genre” as a tool that can be employed to account for the communicative potential and the contents of these two works. The hypothesis is that both cantatas animate the concept of genre by employing humor, parody, and political criticism, and by incorporating elements of art and popular music. | en-US |
dc.description | En este documento se analizan dos cantatas sudamericanas compuestas durante la década de 1960. La Cantata Laxatón del grupo argentino Les Luthiers (1965) y la Cantata Santa María de Iquique del chileno Luis Advis (1969) son ejemplos de músicas nuevas que apelaron a sus audiencias con elementos de diversa procedencia. Se propone revisar el concepto de “género musical” como una herramienta que se utiliza para dar cuenta del potencial comunicativo y programático en estas dos obras. La hipótesis es que estas músicas pusieron en tensión el concepto de género musical al recurrir sus creadores al humor, a la parodia y a la crítica política junto con la utilización de elementos del campo académico y del campo popular. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Artes | es-ES |
dc.relation | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/30657/32413 | |
dc.source | Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 94 - 106 | es-ES |
dc.source | 0717-6252 | |
dc.source | 0716-2790 | |
dc.subject | cantata | en-US |
dc.subject | Les Luthiers | en-US |
dc.subject | Luis Advis | en-US |
dc.subject | musical genre | en-US |
dc.subject | the sixties | en-US |
dc.subject | cantata | es-ES |
dc.subject | Les Luthiers | es-ES |
dc.subject | Luis Advis | es-ES |
dc.subject | género musical | es-ES |
dc.subject | los sesenta | es-ES |
dc.title | The Cantata: the Crossing between the Learned and the Popular | en-US |
dc.title | La cantata: el cruce entre lo culto y lo popular | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Musical Chilena
[0-9]{4}