The Patriotic Songs of José Bernardo Alzedo (1788-1878)
Las canciones patrióticas de José Bernardo Alzedo (1788-1878)
dc.creator | Rondón Sepúlveda, Víctor | |
dc.creator | Izquierdo König, José Manuel | |
dc.date | 2015-01-14 | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T11:47:10Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T11:47:10Z | |
dc.identifier | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/35908 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/212951 | |
dc.description | José Bernardo Alzedo, a Peruvian composer born in Lima in 1789, is mostly remembered as the author of the music of the Peruvian National Anthem. Nevertheless, this famous march generally known by the initial words of the text –“Somos libres”– was written as part of a series of patriotic songs created by the composer for a variety of social occasions and settings. Only four of them have survived, but they clearly show how Alzedo used an impressive array of different musical resources to communicate his own ideals for the independence of his country. This was done within the complex political situation of Peru at the beginning of the 19th century, and the peculiar situation of Alzedo himself as a Dominican friar in Lima. The point of this article is that the patriotic song, considered as a genre within Alzedo’s output during these years, was a malleable and effective means to express different ideological and aesthetic positions in various private and public settings of the society and context of Lima in the first half of the 1820’s. | en-US |
dc.description | José Bernardo Alzedo, compositor peruano nacido en Lima, es principalmente recordado por ser autor del Himno Nacional del Perú. Sin embargo, esta marcha cuyo texto comienza con las palabras “Somos libres” forma parte de una serie de canciones patrióticas creadas para distintas ocasiones y espacios sociales. Si bien se han conservado solo cuatro de estas canciones, ellas alcanzan a evidenciar cómo Alzedo utilizó diversos recursos y propuestas musicales para comunicar el ideal libertario con el que comulgaba. Esto, en la compleja situación política del país en general a comienzos del siglo XIX y la no menos peculiar situación de él mismo como individuo religioso dominico, en ese momento. Este ensayo propone que la canción patriótica, vista como género mediante la producción de este compositor, fue un medio dúctil y eficaz para expresar distintas posturas ideológicas y estéticas en diversos espacios públicos y privados de la sociedad limeña en la primera mitad de la década de 1820. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Artes | es-ES |
dc.relation | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/35908/37556 | |
dc.source | Revista Musical Chilena; Vol. 68 Núm. 222 (2014): Julio - Diciembre; 12 - 34 | es-ES |
dc.source | 0717-6252 | |
dc.source | 0716-2790 | |
dc.subject | music | en-US |
dc.subject | Peru | en-US |
dc.subject | patriotic song | en-US |
dc.subject | national anthem | en-US |
dc.subject | Alzedo | en-US |
dc.subject | música | es-ES |
dc.subject | Perú | es-ES |
dc.subject | canción patriótica | es-ES |
dc.subject | himno nacional | es-ES |
dc.subject | Alzedo | es-ES |
dc.title | The Patriotic Songs of José Bernardo Alzedo (1788-1878) | en-US |
dc.title | Las canciones patrióticas de José Bernardo Alzedo (1788-1878) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Musical Chilena
[0-9]{4}