Show simple item record

Documento-In memoriam. Entre Alto Cedro y Marcané. Breve semblanza de Danilo Orozco (Santiago de Cuba, 17 de julio, 1944; La Habana, Cuba, 26 de marzo, 2013)

dc.creatorRuiz Zamora, Agustín
dc.date2017-01-12
dc.date.accessioned2022-10-03T11:47:26Z
dc.date.available2022-10-03T11:47:26Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/44922
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/213055
dc.descriptionThe Cuban musicologist Danilo Orozco died in 2013 in Havana, Cuba. He was able to combine a solid scientific background with a deep commitment to social work. As the writer of or the responsible for numerous musicological studies, he stands among the most important scholars of the twentieth century. He undertook and handled a multifarious effort to further and value the musical heritage of his native Cuba, showing a special care for peasant musicians many of whom had been by then forgotten. He kept in permanent contact and had a close relationship with them as part of his musicological fieldwork. For him music could not be studied from the standpoint of isolated disciplinary fields. Far from that, he practised a widely encompassing musicology considering music on the basis of the musical processes themselves, rather than from the historical, cultural or social situation. For many his most outstanding achievement was his doctoral dissertation submitted in 1987 at the Humboldt University in Germany. However his most enduring legacy has to do with the monumental work that he carried out with musicians of the Oriente province in Cuba. Doubtless his intelectual endeavor was truly gigantic. However it has yet to be made widely known.en-US
dc.descriptionEn 2013 muere en La Habana el musicólogo cubano Danilo Orozco. De sólida formación científica y manifiesta vocación social, no solo fue autor y responsable de un sinnúmero de estudios que lo sitúan entre los más destacados musicólogos del siglo XX, sino que además acometió y gestó una prolífica labor en la promoción y valoración del acervo musical de su Cuba natal, especialmente de los músicos campesinos y olvidados con quienes mantuvo contacto y relación permanente a lo largo de su trabajo de campo. Lejos de percibir el estudio de la música en campos disciplinarios segmentados, practicó una musicología integrativa, en la que la música se explica por sus procesos musicales y no según su situación histórica, cultural o social. Aunque para muchos su más resonado logro habría sido la tesis doctoral que defendió en 1987 en la Universidad Humboldt de Alemania, sin duda que su mayor legado ha sido la magna labor que desarrolló con los músicos del Oriente cubano. Hoy está pendiente la divulgación masiva de su trabajo intelectual el que, sin dudas, fue apoteósico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/44922/47008
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 70 Núm. 226 (2016): Julio - Diciembre; pp. 85 - 105es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectSonen-US
dc.subjectChangüien-US
dc.subjectBuena Vista Social Cluben-US
dc.subjectCubaen-US
dc.subjectNueva Trovaen-US
dc.subjectSones-ES
dc.subjectChangüíes-ES
dc.subjectBuena Vista Social Clubes-ES
dc.subjectCubaes-ES
dc.subjectNueva Trovaes-ES
dc.titleBetween Alto Cedro and Marcané. A Brief Remembrance of Danilo Orozco (Santiago de Cuba, July 17, 1944; Havana, Cuba, March 26, 2013)en-US
dc.titleDocumento-In memoriam. Entre Alto Cedro y Marcané. Breve semblanza de Danilo Orozco (Santiago de Cuba, 17 de julio, 1944; La Habana, Cuba, 26 de marzo, 2013)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record