Discourses around the score: Readings on identity in the work of Pedro Ximénez from the perspective of Frank Ankersmit’s narrativism
Los discursos alrededor de la partitura: lecturas acerca de la identidad en la obra de Pedro Ximénez desde la perspectiva del narrativismo de Frank Ankersmit
dc.creator | Vega Salvatierra, Zoila | |
dc.date | 2020-12-31 | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T11:47:34Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T11:47:34Z | |
dc.identifier | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/48962 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/213121 | |
dc.description | Frank Ankersmit has proposed that historical discourses and representations, far from interfering with one another, may complement each other and help to construct more complete visions of the phenomenon studied. The present article tries to apply this perspective to different representations built around the work of the composer Pedro Ximénez Abrill, referred to identity. The historical narrative that we choose to construct from the interpretation of the data in the written musical source could be one of the many possible discursive constructions that are equally valid and that, without implying inaccuracy and unreliability, would contribute to build a better vision of the past from its multiplicity. | en-US |
dc.description | Frank Ankersmit ha propuesto que los discursos y representaciones históricas, lejos de interferir unos con otros, pueden complementarse y ayudar a construir visiones más completas del fenómeno que se está estudiando. El presente artículo intenta aplicar esta perspectiva a diferentes representaciones construidas en torno a la obra del compositor Pedro Ximénez Abrill, referidas a la identidad. La narración histórica que elijamos construir a partir de la interpretación de los datos en la fuente musical escrita podría ser una de las muchas posibles construcciones discursivas que son igualmente válidas y que, sin que suponga inexactitud y poca fiabilidad, contribuirían a cimentar una mejor visión del pasado desde su multiplicidad. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | audio/mpeg | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Artes | es-ES |
dc.relation | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/48962/64580 | |
dc.relation | https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/48962/70045 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Revista Musical Chilena | es-ES |
dc.source | Revista Musical Chilena; Vol. 74 Núm. 234 (2020): Julio - Diciembre; 35-47 | es-ES |
dc.source | 0717-6252 | |
dc.source | 0716-2790 | |
dc.subject | Historical narrativism | en-US |
dc.subject | identity | en-US |
dc.subject | 19th century Latin American music | en-US |
dc.subject | Pedro Ximénez Abrill | en-US |
dc.subject | Narrativismo Histórico | es-ES |
dc.subject | identidad | es-ES |
dc.subject | música latinoamericana del siglo XIX | es-ES |
dc.subject | Pedro Ximénez Abrill | es-ES |
dc.title | Discourses around the score: Readings on identity in the work of Pedro Ximénez from the perspective of Frank Ankersmit’s narrativism | en-US |
dc.title | Los discursos alrededor de la partitura: lecturas acerca de la identidad en la obra de Pedro Ximénez desde la perspectiva del narrativismo de Frank Ankersmit | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Musical Chilena
[0-9]{4}