Show simple item record

De cláusulas y modulaciones. Sobre un aparente “defecto” en la obra de José de Campderrós (ca. 1742-1811)

dc.creatorVera Aguilera, Alejandro
dc.date2020-07-11
dc.date.accessioned2022-10-03T11:47:41Z
dc.date.available2022-10-03T11:47:41Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/51787
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/213147
dc.descriptionThe present article studies what appears to be a “defect” that arises from the comparison between the music of José de Campderrós – a Catalan composer active in Chile around 1800– and the “great classics” of his time. As explained in the Introduction, such “defect” is his frequent tendency to include sections with very few modulations or even without any modulation or tonizication, a formal trait that the composer and theorist Jorge Urrutia Blondel criticized in 1941. The first section demonstrates that this assertion is valid for many of Campderrós’ works, which contrasts sharply with the widespread practice in composers traditionally known as “galants” and “classicals”, for whom modulation constitutes an essential resource that is only exceptionally dispensed with. The second section analyzes in more depth some of Campderrós’s pieces, drawing particular attention to modulations, tonicizations, and their function. The third, compares these pieces with the Spanish theory of the 18th century, with the hypothesis that its reluctance to fully incorporate the modulatory procedures and its –frequently indirect– indications regarding them should have a powerful influence on Campderrós’ compositional practice and can contribute to an understanding of its manner of modulating. To conclude, this article proposes that his apparent “defect” actually responds to the application of conventions different from those of the galant and classical repertoire, reflecting, at the same time, the confluence between a traditional Spanish theory, still attached to modal language, and modern practice of a tonal nature. Besides, it suggests that this type of approach to the music of the time may contribute, in future studies, to illuminate the work of other composers of colonial Latin America.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo estudia un aparente “defecto” que se desprende de la comparación entre la música de José de Campderrós, compositor catalán activo en Chile hacia 1800, y los “grandes clásicos”. Según se explica en la introducción, se trata de su tendencia a incluir secciones con muy escasas modulaciones o sin modulación ni inflexión alguna a otra tonalidad, algo que ya fuera criticado por el compositor Jorge Urrutia Blondel en 1941. El apartado 1 demuestra que dicha tendencia es efectiva en una buena parte de la música de Campderrós, lo que contrasta marcadamente con la práctica generalizada de los compositores tradicionalmente conocidos como “galantes” y “clásicos”, para los que la modulación constituye un recurso esencial del que solo prescinden muy excepcionalmente. En el apartado 2 se analizan con mayor detalle algunas obras de Campderrós, prestándose una atención especial a las modulaciones, inflexiones y su función. En el tercero, se compara a dichas obras con la teoría española del siglo XVIII, con la hipótesis de que su renuencia a incorporar de lleno los procedimientos modulatorios y sus indicaciones, a veces indirectas, sobre los mismos, debieron influir en la práctica compositiva del músico catalán y pueden ayudarnos a comprender mejor su forma de modular. Para concluir, se propone que este aparente “defecto” responde más bien a la aplicación de convenciones diferentes a las del repertorio galante y clásico, al tiempo que refleja la confluencia entre una teoría española tradicional, todavía apegada al lenguaje modal, y una práctica moderna, de carácter tonal. Además, se plantea que este tipo de aproximación a la música de la época podría contribuir, en futuros trabajos, a iluminar la obra de otros compositores de la América colonial.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/51787/61615
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/51787/69890
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 74 Núm. 233 (2020): Enero - Junio; 88-119es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectMusic in Colonial Latin Americaen-US
dc.subjectSantiago de Chile Cathedralen-US
dc.subjectJosé de Campderrósen-US
dc.subjectSpanish Theory in the 18th Centuryen-US
dc.subjectModulationen-US
dc.subjectCadencesen-US
dc.subjectModalityen-US
dc.subjectTonalityen-US
dc.subjectMúsica en la América coloniales-ES
dc.subjectCatedral de Santiago de Chilees-ES
dc.subjectJosé de Campderróses-ES
dc.subjectTeoría española del siglo XVIIIes-ES
dc.subjectModulaciónes-ES
dc.subjectCláusulases-ES
dc.subjectModalidades-ES
dc.subjectTonalidades-ES
dc.titleOn cadences and modulations. On an apparent “defect” in the work of José de Campderrós (ca. 1742-1811)en-US
dc.titleDe cláusulas y modulaciones. Sobre un aparente “defecto” en la obra de José de Campderrós (ca. 1742-1811)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record