Music and childhood in Chile. Discourses and aesthetics in the music of Pin Pon, Mazapán, Cachureos and 31 minutos
Música e infancia en Chile. Discursos y estéticas en la música de Pin Pon, Mazapán, Cachureos y 31 minutos
Author
de la Fuente Labbé, Loreto
Poveda Viera, Juan Carlos
Abstract
Popular music builds and disseminates ideas about social groups and individuals. In the case of children, the songs performed on television programs such as Pin Pon (1965-1974, 1991-1992); Masamigos/Mazapán (1983-1985); Cachureos (1983-2008) or 31 minutos (2003-2005, 2014); which have been massively disseminated through public television, are cases which, in our opinion, are representative to graph, from the perspective of music, an overview of these concepts.
Thus, assuming that children’s music in Chile has not been widely addressed as a musicological object of study, and taking into account the concepts and tools delivered by both Musicology and Social Sciences, this text is constituted as an exploratory and primary sketch which is configured around the following questions: What are the stories of childhood that builds children’s music broadcast through TV shows? What references and musical resources are used in the construction of these stories? What connections exist between those accounts identified in the children’s music with the cultural changes experienced by children in Chile? La música popular construye y difunde concepciones respecto de los grupos sociales y las personas. En el caso de la infancia, las canciones interpretadas en programas televisivos como Pin Pon (1965-1974, 1991-1992); Masamigos/Mazapán (1983-1985); Cachureos (1983-2008) o 31 minutos (2003-2005, 2014), las que han sido difundidas masivamente en la televisión pública, constituyen casos que, a nuestro juicio, son representativos para graficar, desde la perspectiva de lo musical, una panorámica de estas concepciones.
De este modo, asumiendo que en Chile la música infantil no ha sido profusamente abordada como objeto de estudio musicológico tomando en cuenta los conceptos y herramientas entregadas tanto por la musicología como por las ciencias sociales, este escrito se constituye como un esbozo exploratorio y primario configurado en torno a las siguientes preguntas: ¿Cuáles son los relatos acerca de infancia que construye la música infantil difundida mediante programas de televisión? ¿Qué referentes y recursos musicales se utilizan en la construcción de esos relatos? ¿Qué conexiones existen entre aquellos relatos identificados en la música infantil con los cambios socioculturales experimentados por la infancia en Chile?