• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

The question about form in the symphonic music of Oscar Strasnoy

La pregunta por la forma en la música sinfónica de Oscar Strasnoy

Author
Fessel, Pablo

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/53815
Abstract
The reintroduction of genres in late twentieth-century concert music, as well as the diversification of intertextual procedures, resulted in an intense debate regarding their aesthetic and historical orientations. The article analyzes two works by the Argentinean composer Oscar Strasnoy: Sum, four pieces for symphonic orchestra (2005-11); and Trois caprices de Paganini (2011), a concert for violin and orchestra. It is proposed that the appeal to history is inscribed in this case in a late-modernist orientation, as an aesthetic nominalism that detaches the works from their contexts (historical or stylistic), identifying elements of modernity in expressions of the past that enter into a dialogue with contemporary musical thought.
 
La reintroducción de los géneros, así como la diversificación de procedimientos intertextuales en la música de concierto a partir de los años setenta del siglo XX, dio lugar a un intenso debate respecto de sus orientaciones estéticas e históricas. El artículo analiza dos obras del compositor argentino Oscar Strasnoy, Sum (2005-11), cuatro piezas para orquesta sinfónica; y Trois caprices de Paganini (2011), concierto para violín y orquesta. Se propone que el recurso a la historia se inscribe, en este caso, en una orientación modernista, como un nominalismo estético que desprende las obras de sus contextos (históricos o estilísticos), identificando elementos de modernidad en las expresiones del pasado, que entran en diálogo con el pensamiento musical contemporáneo.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles / Music consumption: tensions between youth music stations and mobile devices 

    CUESTA, ÓSCAR JULIÁN; Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá.. Cuadernos.info; núm. 30: TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82
  • Construction and Validation of the Adolescent Perceived Risks and Benefits of Exposure to Music From Personal Music Players Questionnaire 

    Abraham, Mónica; Universidad Tecnológica Nacional; Cupani, Marcos; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba; Biassoni, Ester Cristina; Universidad Tecnológica Nacional; Azpilicueta, Ana Estefania; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018)
  • Research and performance of colonial period Latin American music: Pablo Hernández Balaguer, early music and Revista Musical Chilena 

    Escudero, Miriam. Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 76 - 93
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB