Show simple item record

El círculo vicioso de la invisibilidad femenina: inequidades de género en el campo musical chileno

dc.creatorPinochet Cobos, Carla
dc.creatorNovoa, Javiera
dc.creatorBasáez, Valentina
dc.date2021-12-31
dc.date.accessioned2022-10-03T11:47:59Z
dc.date.available2022-10-03T11:47:59Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/58307
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/213260
dc.descriptionThis article seeks to describe and document the specific forms that gender inequality takes in the musical field of the cities of Santiago and Valparaíso, giving prominence to the voices of women who work there, with special emphasis on performance and composition. Based on a qualitative study that included documentary analysis, in-depth interviews and focus groups, we propose here that in the local music field there are still deep-rooted discourses and androcentric practices, which give rise to a vicious circle of female invisibility. By relating our empirical findings with other national and international conceptual developments, this text attempts to offer a critical reflection on the mechanisms of exclusion of women from the spaces of power and recognition of the music field, which contributes to understanding its limits and deconstructing its ideological foundations.en-US
dc.descriptionEste artículo busca describir y documentar las formas específicas que la inequidad de género adquiere en el campo musical de las ciudades de Santiago y Valparaíso, dando protagonismo a las voces de las mujeres que se desenvuelven profesionalmente en estos, con especial énfasis en la interpretación y la composición. A base de un estudio cualitativo que contempló revisión documental, entrevistas en profundidad y focus group, planteamos aquí que en el mundo de la música local persisten arraigados discursos y prácticas androcéntricas, que dan lugar a un círculo vicioso de la invisibilidad femenina. Poniendo en relación nuestros hallazgos empíricos con otros desarrollos conceptuales nacionales e internacionales, este texto intenta ofrecer una reflexión crítica en torno a los mecanismos de exclusión de las mujeres de los espacios de poder y reconocimiento del campo musical, que contribuya a comprender sus límites y deconstruir sus fundamentos ideológicos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/58307/69725
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 75 Núm. 236 (2021): Julio - Diciembre; 38 - 61es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectmusical field, women, gender inequality.en-US
dc.subjectcampo musical, mujeres, inequidad de género.es-ES
dc.titleThe vicious circle of female invisibility: Gender inequities in the Chilean musical fielden-US
dc.titleEl círculo vicioso de la invisibilidad femenina: inequidades de género en el campo musical chilenoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record