Show simple item record

“Ingenua, graciosa, ideal”. El debut madrileño de María Barrientos (1901) en la prensa española

dc.creatorSánchez Rodríguez, Virginia
dc.date2021-12-31
dc.date.accessioned2022-10-03T11:48:02Z
dc.date.available2022-10-03T11:48:02Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/63638
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/213285
dc.descriptionAt present, many of the great lyrical voices achieve greater and earlier successes in Italy, the core of opera, than in their country of origin. This situation is not new, because María Barrientos, the most international Spanish soprano of the first third of the 20th century, who already had visibility and recognition in her native Barcelona when she was very young, only achieved fame and celebrity in her country after having triumphed in the main Italian theatres. How was her precocious international success referenced in Spain? How was the artist received in the following performance held on her country? Through primary and secondary sources, we offer an approach to the singer María Barrientos and we present the circumstances surrounding her first performance in Spain after having triumphed abroad, a fact that coincided with her debut at the Teatro Real of Madrid in 1901.en-US
dc.descriptionActualmente, muchas de las grandes voces líricas logran cosechar mayores y más tempranos éxitos en Italia, la cuna de la ópera, que en su país natal. Esta situación no es nueva, pues María Barrientos, la soprano española más internacional del primer tercio del siglo XX, que contó con visibilidad y reconocimiento en su Barcelona natal siendo muy joven, solo alcanzó la fama y la celebridad en todo el país tras haber triunfado en los principales teatros italianos. ¿Cómo fue referenciado ese precoz éxito internacional en España? ¿Cómo fue recibida la artista en la siguiente actuación realizada en suelo patrio? Mediante el acceso a fuentes primarias y secundarias, en este trabajo realizamos un acercamiento a la cantante María Barrientos y presentamos las circunstancias que rodearon su primera actuación en España tras haber triunfado en el extranjero, hecho que coincidió con su debut en el Teatro Real de Madrid en 1901.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/63638/69734
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 75 Núm. 236 (2021): Julio - Diciembre; 143 - 155es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.subjectWomen in music, opera, soprano, Teatro Real in Madrid, musical criticism.en-US
dc.subjectMujeres músicas, ópera, soprano, Teatro Real de Madrid, crítica musical.es-ES
dc.title“Naive, Funny, Ideal”. The María Barrientos’s debut in Madrid (1901) through the Spanish pressen-US
dc.title“Ingenua, graciosa, ideal”. El debut madrileño de María Barrientos (1901) en la prensa españolaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record