Una aproximación metodológica al estudio integrado del transporte urbano de carga: el caso de la Zona Metropolitana de Querétaro en México
A methodological approach for integral studies on urban freight: The case of the Queretaro Metropolitan Area in Mexico
Author
Betanzo-Quezada, Eduardo; Universidad Autónoma de Querétaro, Facultad de Ingeniería, División de Estudios de Posgrado, Doctorado en Ingeniería, Maestría en Sistemas de Transporte y Distribución de Carga
Abstract
El transporte urbano de mercancías adquiere importancia en el mundo actual al reconocerse sus efectos nocivos sobre el medio ambiente y la calidad de vida de la población. En el tema de la planificación de las ciudades y sus movimientos de carga, los países y ciudades han experimentado limitaciones tales como la falta de datos, metodologías, análisis y referencias en un campo relativamente reciente. Para entender esta problemática, este artículo tiene como objetivo poner en relieve el estado del arte y exponer la necesidad de un enfoque integral para estudiar el transporte de carga en las ciudades. El enfoque metodológico expuesto a través de un estudio de caso en una importante ciudad mexicana consta de ocho etapas en las que se presentan sus aspectos conceptuales y se discuten los principales hallazgos y limitaciones. Las conclusiones muestran la necesidad de poner más atención en los aspectos institucionales, jurídicos y logísticos, así como crear y fortalecer las bases metodológicas para la toma de decisiones. Urban freight transport has gained increased importance in today’s world since its damaging effects on environment and quality of life of urban population are widely recognized. A determining factor in this issue is the planning of the cities and their freight movements, in which countries and cities have experienced some limitations to act correctly, such as the lack of data, methodologies, analysis and references in this relatively recent field. To better understand this situation, this article spotlights the state of the art and proposes the need of an integral approach to study urban freight. The methodological approach exposed and applied in an important Mexican city consists of eight stages in which a brief background is given jointly with some of the main findings and limitations. Conclusions show the need to pay more attention at the institutional, legal and logistical issues, and to create and strengthen the methodological basis for the decision making process.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Transport and its Integration with the Urban Environment: How Do We Incorporate the Benefit of Urban Elements in Transport Projects Cost-benefit Analysis?
Navarro, Isidora; Pontificia Universidad Católica de Chile; Galilea, Patricia; Pontificia Universidad Católica de Chile; Hidalgo, Rocío; Pontificia Universidad Católica de Chile; Hurtubia, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 44, núm. 132 (2018) -
Comparative Assessment on Transit Oriented Development (TOD) Level Around Transport Nodes of Large Cities: Complementary Methods of Decision Support
Campos-Sánchez, Francisco-Sergio; Universidad de Granada; Abarca-Álvarez, Francisco-Javier; Universidad de Granada; Serra-Coch, Gloria; Universidad Politécnica de Cataluña; Chastel, Charlotte; Ingeniería urbana. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 45, núm. 134 (2019) -
Urban Road Pricing as a Determinant Measure of Sustainability and Competitiveness in Urban Transport: A Study Applied to Madrid
Muñoz, Juan; Universidad Rey Juan Carlos; Anguita, Francisca; Universidad Rey Juan Carlos. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 44, núm. 131 (2018)