La Dimensión Cultural de la Gestión de Asentamientos Humanos Sostenibles en la Era de la Información: Hacia un Ecologismo Mediatizado
Author
Páez, Armando
Abstract
The promotion of sustainable human settlements has as its objective, in its cultural dimension, the generation of environmental awareness. This research examines the strategies recommended by the United Nations (UN) for the purpose of identifying the role conferred on the media. In the informational society media 'reinvent' culture by reproducing ideologies, constructing meaning, diffusing of social patterns and creating a new cognitive learning climate. In chapter one a brief history and the values of the environmental movement are presented, additionally, some characteristics of the informational society are identified. Chapter two summarizes anthropological works that have treated the problems of sustainability. The third chapter exposes how the media has affected culture. Chapter four revises the cultural dimension of declarations, plans and programs of the UNEP and the UNCHS as these relate to sustainable human settlements and their promotion. The analysis suggests that the UN has not deeply considered the mediatization of culture since education institutions continue to be viewed as the principal organs in the values formation of the subject while media serves a secondary instrumental role. The last chapter presents the idea that social imagery be used to propose cultural-environmental policy based in mediatic diffusion of a symbolic universe that favors the adoption of values exposed by environmentalism. The challenge herein defined as the social construction of sustainability and more significantly, the collective ideation of an ecologically sound society. La gestión de asentamientos humanos sostenibles tiene por objetivo, en su dimensión cultural, generar una conciencia ambiental. Esta investigación hace una revisión de las estrategias recomendadas por las Naciones Unidas para dicho fin identificando el papel conferido a los medios de comunicación, ya que en la sociedad de la información los medios 'reinventan' la cultura: reproducen ideologías, construyen sentido, difunden patrones de socialización y crean un nuevo clima cognoscitivo y de aprendizaje. En el capítulo uno se presentan brevemente la historia y valores del movimiento ecologista y algunas características de la sociedad de la información. En el capítulo dos se resumen trabajos antropológicos que han abordado el problema de la sostenibilidad. En el capítulo tres se indica cómo la cultura ha sido afectada por los medios. En el capítulo cuatro se revisa la dimensión cultural de las declaraciones, planes y programas del UNEP y el UNCHS relacionadas con la gestión de asentamientos humanos sostenibles; el análisis expone que las Naciones Unidas no han considerado a profundidad la mediatización de la cultura ya que las instituciones educativas son visualizadas como los órganos centrales en la formación valórica del sujeto, otorgándole a los medios un papel instrumental. En el último capítulo se profundiza en el concepto de imaginario social para plantear que la política cultural ambiental debe basarse en la difusión mediática de un universo simbólico que favorezca la adopción de los valores propuestos por el ecologismo; el desafío es la construcción social de la sostenibilidad: la ideación colectiva de una sociedad ecológica.