• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estado, Gobierno, Gestión Pública
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estado, Gobierno, Gestión Pública
  • View Item

Educación y Descentralización. Virtudes, Debilidades y Propuestas en el Caso Chileno.

Educación y Descentralización. Virtudes, Debilidades y Propuestas en el Caso Chileno.

Author
Letelier S., Leonardo

Full text
https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/13653
10.5354/0717-8980.2008.13653
Abstract
While decentralization seems to provide a way to strengthen the quality of public education, the existing literature on the subject matter is far from being specific in pointing out the concrete way in which this has to be done. Regardless of the aforementioned hypothesis, this present paper states that three basic requirements are to be ensured in the process of decentralizing this function of the State. They are the accountability of those in charge, the control over costs by these same authorities and their real capacity to decide on the structure of expenditures to be made. In this context, this paper proposes the implementation of school districts in Chile, which are to be funded by unconditional grants from the central government
 
Si bien la descentralización parece ofrecer un camino de fortalecimiento de la calidad de la educación pública, la literatura sobre el particular no es específica en señalar la forma concreta que ésta debe tomar. No obstante lo anterior, este trabajo plantea que existen tres elementos o requisitos básicos que deben ser resguardados en el diseño de un sistema de gestión integral descentralizada de los colegios públicos. Estos son la rendición de cuentas de las autoridades a cargo, el control sobre los costos por parte de las mismas autoridades y la capacidad de la autoridad competente para administrar su estructura de gastos. Atendiendo estas condiciones, se propone la implementación de distritos escolares financiados mediante transferencias no condicionadas desde el nivel central de gobierno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB