Municipalities and democracy in Chile: Are they complying with the 20,500 Law On Citizen Participation?
Municipios y Democracia en Chile: ¿Se está cumpliendo la ley 20.500 de participación ciudadana?
Author
Montecinos, Egon
Contreras, Patricio
Abstract
This article describes and characterizes the current state of citizen participation at the municipal level in Chile, taking as reference the law 20.500. The objective is to identify the main factors that are influencing the dynamic disparate of implementation of the law, based on a study conducted in fifty-two municipalities. It is argued that there are municipalities that meet minimum participation standards, but in the great majority it has not been gravitating. Some reasons that would be influencing this dynamic, they are the low incentives of the law to incorporate citizen participation in municipal management, the excessive dependence on the political will of mayors to initiate it, the municipal financial precariousness to sustain it. The main conclusion is that the contributions of the law to municipal participatory democracy have been low, persisting a representative local democracy of low intensity and associated with exclusively procedural aspects. Este artículo da cuenta del estado actual de la participación ciudadana a nivel municipal en tres regiones de Chile, en virtud del cumplimiento de la ley 20.500. El objetivo es identificar los principales factores que están influyendo en las dispares dinámicas de implementación de la ley, a partir de un estudio realizado en cincuenta y dos municipios pertenecientes a las regiones de Los Ríos, Los Lagos, y Aysén. Se sostiene que existen municipios que cumplen con estándares mínimos de participación, pero en la gran mayoría no ha sido gravitante. Algunos motivos que estarían influyendo en esta dinámica, son los bajos incentivos de la ley para incorporar la participación ciudadana en la gestión municipal, la excesiva dependencia de la voluntad política de alcaldes para iniciarla, la precariedad financiera municipal para sostenerla. La principal conclusión es que los aportes de la ley a la democracia participativa municipal han sido bajos, persistiendo una democracia representativa local de baja intensidad y asociada a aspectos exclusivamente procedimentales.