Challenges of the institutionality in parvular education in chile. Analysis from the educational reform 2014–2018
Desafíos de la institucionalidad en la educación parvularia en chile. Análisis a partir de la reforma educacional 2014–2018
Author
Sánchez Arenas, Evelyn
Full text
https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/4924010.5354/0717-8980.2017.49240
Abstract
There is consensus among the various political sectors that investment in
the first years of life is key to the development of the country, especially in
terms of early childhood education. Thus, the strengthening of institutions
acquires a transcendental value in the implementation of public policies that
involve this level of education, allowing, if these are successful, the efficiency
and effectiveness of a system that has been forgotten for years in the national
social policy. The objective of this research is to describe and analyze the
Chilean Early Childhood Education institutional system incorporating
the recent institutional changes brought about by the educational reform
promoted by the government of President Michelle Bachelet. The results show
the importance that Nursery Education has acquired in recent years for the
country and allow to project high impact public policies for development
where children are promoted as subjects of law. Existe consenso entre los diversos sectores políticos que la inversión en los
primeros años de vida es clave para el desarrollo del país, especialmente
atendiendo a la educación parvularia. Es así que el fortalecimiento de las
instituciones cobra un valor trascendental en la puesta en marcha de políticas
públicas que involucren este nivel educativo, permitiendo, si éstas son exitosas,
la eficiencia y eficacia de un sistema que ha estado por años olvidado en la
política social nacional. Así, el objetivo de esta investigación es describir
y analizar el sistema institucional chileno en este ámbito, incorporando
los recientes cambios institucionales que ha traído la reforma educacional
impulsada por el gobierno de la Presidenta Michelle Bachelet. Los resultados
evidencian la importancia que han adquirido las políticas infantiles en los
últimos años para el país, junto con proyectar objetivos de política pública
de alto alcance para el desarrollo, promoviendo a los niños y niñas como
sujetos de derecho.