The “accompaniment” of immigrants in irregular situation in access to public administration
El “acompañamiento” de inmigrantes en situación irregular en el acceso a la administración pública
Author
Dueñas Díaz, Sofía
Tevez, Emilio
Full text
https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/5647010.5354/0717-8980.2019.56470
Abstract
The article deals with the complexities experienced by migrants in an irregular situation during the access to the process of obtaining residency.
In this way, the educational dimension in the field of public administration is made visible, recognizing the learning that takes place there. All this
with the aim of discussing on the construction of procedures that facilitate and guarantee the access of citizens in state institutions. The approach
was based on an ethnographic focus using the participant observation and interview techniques, of documentary sources was also incorporated. The results have shown, from the distinction between availability and access, its possible designing policies oriented to the capacity to generate access conditions, taking as an example the “accompaniment” modality. From this, the importance of thinking about the educational dimension in the field of public administration is raised in order to identify obstacles and develop strategies for the access of citizens. El artículo trata sobre las complejidades que experimentan inmigrantes en situación irregular durante el acceso al proceso de obtención de la residencia. Se visibiliza la dimensión educativa en el ámbito de la administración pública reconociendo los aprendizajes que se producen con el objetivo de reflexionar sobre la construcción de procedimientos que faciliten y garanticen el acceso de la ciudadanía. El abordaje se realizó a partir de un enfoque etnográfico mediante las técnicas de observación participante y entrevista, incorporando la sistematización de fuentes documentales. Los resultados indican que, a partir de la distinción entre disponibilidad y acceso, es posible diseñar políticas orientadas a la capacidad de generar condiciones de acceso tomando como ejemplo la modalidad de “acompañamiento”. A partir de ello, se plantea la importancia de pensar la dimensión educativa en el ámbito de la administración pública a fin de identificar obstáculos y elaborar estrategias para el acceso de la ciudadanía.