Public policies for the implementation of bicycle lanes in the city of Santiago de Chile, case study for the communes of Maipú, Estación Central and Santiago
Las políticas públicas para la implementación de ciclovías en la ciudad de Santiago de Chile, estudio de caso para las comunas de Maipú, Estación Central y Santiago
Author
López Farías, Luis Esteban
Full text
https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/6540710.5354/0717-8980.2019.65407
Abstract
This document proposes to understand the process of implementing public policies for the construction of bike lanes in the city of Santiago, for this purpose a case study is carried out for the bike lanes of Avenida Pajaritos, Alameda and Tucapel Jiménez.
The study first presents key concepts that are Public Policies and Ciclovía. He then presents the historical background of the city’s bikeways and finally addresses the cases.
The case study shows a group of bike lanes implemented by different policies and entities; they also lack good coherence. The construction standards have been modernized and in their early years they depended a lot on the current regulatory conditions that are currently being updated, as well as the spatial variables improving the conditions of displacement and safety of the users influencing the policy result. To achieve this update, a long way of learning and citizen participation has been traveled. Este documento propone comprender el proceso de implementación de políticas públicas de construcción de ciclovías en la ciudad de Santiago, para este objetivo se realiza un estudio de caso para las ciclovías de Avenida Pajaritos, Alameda y Tucapel Jiménez.
El estudio presenta, en primer lugar, conceptos claves que son Políticas Públicas y Ciclovía. Luego presenta los antecedentes históricos de las ciclovías de la ciudad y finalmente aborda los casos.
El caso estudiado muestra que un grupo de ciclovías implementadas por distintas políticas y entidades carecen de coherencia. Los estándares de construcción se han ido modernizado y en sus primeros años dependían mucho de las condiciones normativas presentes que hacia el presente se van actualizando, así como las variables espaciales mejorando las condiciones de desplazamiento y seguridad de los usuarios incidiendo en el resultado de política. Para lograr esta actualización se ha recorrido un largo camino de aprendizaje y participación ciudadana.