Show simple item record

dc.creatorHerrera-Seda, Constanza
dc.creatorCastillo Armijo, Pablo
dc.creatorFigueroa Morales, Lorna
dc.creatorGallego Concha, Camila
dc.creatorLeiva Contardo, Roberto
dc.date2021-10-08
dc.date.accessioned2022-11-22T14:31:51Z
dc.date.available2022-11-22T14:31:51Z
dc.identifierhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/397
dc.identifier10.22352/SAUSTRAL202127002
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216018
dc.descriptionAt international level, teacher education has been identified as one of the key elements to move forward in inclusive education. In this work, teaching competences for inclusion consider in Chilean teacher education programs are described. With this aim, a qualitative study was developed, following a textual design, which explored the profiles of 19 programs from 6 national universities. The results revealed that the competences for inclusion appearing whit different frequencies, with greater recurrence in those related with teachers' work in classroom and less in those referring to the transforming role of schools. In addition, limitations in the ways of understanding and addressing inclusion to develop educational processes for all was observed. Finally, the incipient consideration of competences for an inclusive pedagogy in initial teacher training is concluded, discussing the importance of to promote its strengthening at universities.en-US
dc.descriptionA nivel internacional, la formación del profesorado ha sido identificada como uno de los elementos clave para avanzar en inclusión educativa. En este trabajo, se describen competencias docentes para la inclusión consideradas en los perfiles de egreso de carreras de pedagogía chilenas. Con este objetivo, se desarrolló un estudio cualitativo, siguiendo un diseño de análisis textual, que exploró los perfiles de 19 programas de 6 universidades estatales. Los resultados evidenciaron que las competencias para la inclusión aparecen con mayor recurrencia de aquellas vinculadas al trabajo docente en el aula y menor de aquellas referidas al rol transformador de la escuela. Además, se observaron limitaciones en los modos de comprender y abordar la inclusión para desarrollar procesos formativos para todos. Finalmente, se concluye la incipiente consideración de las competencias para una pedagogía inclusiva en la formación inicial docente, discutiendo la importancia de promover su fortalecimiento en las universidades.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad de Magallaneses-ES
dc.relationhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/397/161
dc.rightsDerechos de autor 2021 Constanza Herrera-Seda, Pablo Castillo Armijo, Lorna Figueroa Morales, Camila Gallego Concha, Roberto Leiva Contardoes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceJournal Shopia Austral; Vol. 27 (2021)en-US
dc.sourceRevista Sophia Austral; Vol. 27 (2021)es-ES
dc.source0719-5605
dc.subjectcompetencias docenteses-ES
dc.subjectformación docentees-ES
dc.subjectenseñanza superiores-ES
dc.subjecteducación inclusivaes-ES
dc.subjectteaching competencesen-US
dc.subjectteacher educationen-US
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjectinclusive educationen-US
dc.titleCompetencias para una pedagogía inclusiva en la formación inicial del profesorado chileno: Competences for an inclusive pedagogy in the Chilean teacher educationes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record