• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item

From "araucanian antiquity" to "artistic culture": discourses about the Mapuche silverwork collection of the Museo de Arte Popular Americano (1893-1946)

De la “antigüedad araucana” a la “cultura artística”: discursos sobre la colección de platería mapuche del Museo de Arte Popular Americano (1893-1946)

Author
Vargas Paillahueque, Cristian

Quijada Aravena, Felipe

Tobar Tapia, Constanza

Parra Santana, Carolina

Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/434
10.22352/SAUSTRAL202127005
Abstract
The following article examines the discourses around indigenous art, specifically Mapuche art, following the trajectory of the Pedro Doyharcabal’s Mapuche silverwork collection since its formation, linked to the processes of colonialism in Wallmapu, until its incorporation into the Museo de Arte Popular Americano of the University of Chile (1893-1946). Based on the review of primary sources, it is postulated that the shift in the categorization from an ethnographic standpoint to an artistic one is due to the early contribution of researchers, such as Tomás Guevara and Claude Joseph, and to the profound transformations in art education and museums during the first half of the twentieth century. These changes paved the way for the critical interpretation of the "mapuche question", considering the material production of the Mapuche people and their role in the history of Chile's national identity.
 
El siguiente artículo problematiza los discursos en torno al arte indígena, específicamente del arte mapuche, a través de la trayectoria de la colección de platería mapuche de Pedro Doyharcabal, desde su formación, vinculada a los procesos de colonialismo en Wallmapu, hasta su incorporación al Museo de Arte Popular de la Universidad de Chile (1893-1946). A partir de una metodología basada en la revisión de fuentes primarias, se postula que su valoración desde lo etnográfico a lo artístico se debe al temprano aporte de investigadores, como Tomás Guevara y Claude Joseph, y a profundas transformaciones en la enseñanza artística y museos durante la primera mitad del siglo XX que permitieron problematizar la “cuestión mapuche”, desde la producción material de este pueblo y su lugar en el relato de la identidad nacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB