Use of ICT in social work: Analysis of professional practice experiences
Uso de TIC en trabajo social: Análisis de experiencias del ejercicio profesional
Author
Vivero Arriagada, Luis Alberto
Binimelis Espinoza, Helder
Guarda Cerón, Dina
Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/44910.22352/SAUSTRAL20222801
Abstract
The purpose of this article is “to identify and make a critical analysis of the performance of the generic ‘use of ICT’ competence in the professional activity of social workers graduated from the Catholic University of Temuco”. In methodological terms, this is a qualitative research project, for which a total of nine in-depth interviews were carried out. The competence-based model focuses on certain conceptual and methodological aspects of the training and management of human talent, which should be expressed in verifiable performance. It does not consider a problematising and critical reflection tending to put structural aspects into tension in order to explain conditions of inequality and exclusion, but rather to generate instrumental and techno-bureaucratic performances. In the field of Social Work, the noncritical use of ICT calls into question its transformative ethos. El objetivo de este artículo es “identificar y analizar críticamente el desempeño de la competencia genérica uso de TIC en la acción profesional de las/os trabajadores sociales egresados/as de la Universidad Católica de Temuco”. En términos metodológico, es una investigación cualitativa, para lo cual se realizaron un total de 9 entrevistas en profundidad. El modelo por competencias, se focalizan en determinados aspectos conceptuales y metodológicos de la educación y la gestión del talento humano, lo cual debería expresarse en desempeños demostrables. Ello no considera una reflexión problematizadora y crítica, que ponga en tensión aspectos estructurales que expliquen las condiciones de desigualdad y exclusión, más bien tenderían a generar desempeños instrumentales y tecnoburocráticos. En el campo del Trabajo Social el uso acritico de las TIC pone en entredicho su ethos transformador.