Show simple item record

Realismo en la pintura de Pedro Lira. Los canteros (ca. 1878) y su recepción crítica.: Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los canteros (ca. 1878) and its Critical Reception

dc.creatorGallardo Saint-Jean, Ximena
dc.date2022-01-12
dc.date.accessioned2022-11-22T14:31:53Z
dc.date.available2022-11-22T14:31:53Z
dc.identifierhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/450
dc.identifier10.22352/SAUSTRAL202127012
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216037
dc.descriptionLos canteros (ca. 1878) by Pedro Lira (1845-1912) is the largest painting that is known of the artist and, nevertheless, one of the least commented and propagated works in national publications of art history. In part, this is because the painting was stored for more than three decades in the warehouse of the National Museum of Fine Arts in Santiago, institution which has owned it since 1889. This article reviews the conditions for the creation of this work and delves into the circumstances that led to its lack of visibility and attention, unlike the positive reception it received in France. Likewise, this study addresses some characteristics of realism that are present in his work and proposes its theme as a feature of great importance and continuity throughout the artist's pictorial production, which distances itself from the conventional view that his painting has occupied until today in the Chilean national imaginary.en-US
dc.descriptionLos canteros (ca. 1878) de Pedro Lira (1845-1912) es la obra de mayor formato que se conoce del artista y, paradójicamente, una de las pinturas menos comentadas y difundidas en las publicaciones de historia del arte nacional. En parte, esto se debe a que la pintura estuvo guardada por más de tres décadas en los depósitos del Museo Nacional de Bellas Artes en Santiago, institución a la cual pertenece desde 1889. El presente artículo revisa las condiciones de creación de esta obra y profundiza en las circunstancias que llevaron a su falta de visibilidad y atención, a diferencia de la positiva recepción que esta obtuvo en Francia. Asimismo, se abordan algunas características del realismo que están presentes en la obra y se propone su temática como un rasgo de gran importancia y continuidad a lo largo de la producción pictórica del artista, la cual se desmarca de la mirada convencional que su pintura ha ocupado hasta hoy en el imaginario nacional chileno.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad de Magallaneses-ES
dc.relationhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/450/171
dc.rightsDerechos de autor 2022 Ximena Gallardo Saint-Jeanes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceJournal Shopia Austral; Vol. 27 (2021)en-US
dc.sourceRevista Sophia Austral; Vol. 27 (2021)es-ES
dc.source0719-5605
dc.subjectPedro Liraes-ES
dc.subjectcrítica de artees-ES
dc.subjectpintura de gran formatoes-ES
dc.subjectLos canteroses-ES
dc.subjectrealismoes-ES
dc.subjectPedro Lira, Art critic, Large painting format, Stonebreakers, Realism.en-US
dc.titleRealism in Pedro Lira’s Paintings. Los Canteros (ca. 1878) and its Critical Reception: Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los canteros (ca. 1878) and its Critical Receptionen-US
dc.titleRealismo en la pintura de Pedro Lira. Los canteros (ca. 1878) y su recepción crítica.: Realism in Pedro Lira’s Paintings. Los canteros (ca. 1878) and its Critical Receptiones-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record