cademics’ perceptions about the teaching of grammar in the initial teacher training process
Percepciones de académicos sobre la enseñanza de la gramática en el proceso de formación inicial docente
Author
Moya Muñoz, Patricio
Durán Hermosilla, Andrés
Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/46610.22352/SAUSTRAL20222802
Abstract
The present study seeks to characterize the perceptions of university teachers who teach the subject of grammar in Language Pedagogy courses in Chile, in order to generate knowledge regarding how they develop their classes and what role reflection has in their programming, as well as what links they can establish between what is taught in their classes and the future teaching practice of their students. The results indicate that the teaching of grammar is considered a central aspect of the training of language teachers. It is specified that future teachers should be experts, i.e., handle metalanguage, which would have an impact on the intuitive knowledge possessed by students in school. However, there is no consistency between this conviction and its purpose in professional practice. In other words, it is not established for what purpose such a degree of disciplinary knowledge is useful. In this sense, certain signs of the link between grammatical knowledge and communicative competence are distinguished in the interviews, but this is not entirely explicit. In addition, the formative purposes indicated focus almost exclusively on the figure of the teacher and the focus on the future recipients of the teaching-learning process is lost. El presente estudio busca caracterizar las percepciones de los docentes universitarios que imparten la asignatura de gramática en las carreras de Pedagogía en Lenguaje y Comunicación en Chile, con el fin de generar conocimiento respecto a cómo desarrollan sus clases, qué rol tiene la reflexión en su programación, así como también qué vínculos pueden establecer entre lo que se imparte en la universidad y el ejercicio docente futuro de sus estudiantes. Los resultados indican que la enseñanza de la gramática se considera como un aspecto central de la formación de estos profesores. Además, se precisa que los futuros docentes deben ser expertos, es decir, manejar el metalenguaje, lo que tendría incidencia en el conocimiento intuitivo que poseen los estudiantes en la escuela. Por último, los propósitos formativos indicados se centran casi exclusivamente en la figura del docente universitario y se pierde el foco en los estudiantes que están formando.