Tutors for School Retention :: Strategic Partners for Schools
Tutores para la retención escolar: Socios estratégicos de las escuelas
Author
Quiroga Lobos, Marta
Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/47510.22352/SAUSTRAL20222805
Abstract
The purpose of this study is to investigate the challenges and opportunities faced by pedagogical tutors for school retention (TPRE), which are related to linking with educatio- nal institutions and providing personalized tutoring to students at risk of dropping out of school. A qualitative, interpretative-descriptive research was conducted. Data were collected in three group focuses. It is concluded that the linkage is a process that transits from “visit
to strategic partner”. This requires knowing the school culture, abandoning the labels of the mentees and moving from informal to formal, evidence-based dialogues and reflections. Finally, it is questioned whether the TPRE should be hired by the university or by the sponsor. In the first case this could help to focus their energies and time in the accompaniment and in the second case it would help institutionalization, with the risk of resignifying it with other tasks of the organization. Este estudio tiene por objetivo indagar en los desafíos y oportunidades que enfren- tan los tutores pedagógicos para la retención escolar (TPRE). Aquéllos dicen relación con vincularse con los establecimientos educacionales y realizar tutorías personalizadas a estu- diantes en riesgo de abandono escolar. Se realizó una investigación cualitativa, interpretativa- descriptiva. Los datos se recolectaron en tres grupos focales. Se concluye que la vinculación es un proceso que transita desde “visita a socio estratégico”. Para ello se requiere conocer la cultura escolar, abandonar las etiquetas de los tutorados y pasar de diálogos y reflexiones informales a formales basados en evidencia.
Finalmente, se pone en cuestión si los TPRE deben ser contratados por la universidad o por el sostenedor. En el primer caso, esto podría ayudar a focalizar sus energías y tiempo en el acompañamiento y, en el segundo, ayudaría a la institucionalización, con el riesgo de resignificarlo con otras tareas de la organización.