TRANSFORMATION OF THE SUPERIOR AUDIT OFFICE OF THE FEDERATION INTO A COURT OF AUDITORS: THE CASE OF MEXICO
LA TRANSFORMACIÓN DE LA AUDITORÍA SUPERIOR DE LA FEDERACIÓN EN TRIBUNAL DE CUENTAS: EL CASO DE MÉXICO
dc.creator | Uvalle Berrones, Ricardo | |
dc.date | 2021-06-30 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T14:36:45Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T14:36:45Z | |
dc.identifier | https://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/3154 | |
dc.identifier | 10.22370/rgp.2021.10.1.3154 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216045 | |
dc.description | his article analyzes the importance of the transformation of Mexico’s Superior Audit Office of the Federation into a Court of Auditors. It argues that this would make it an independent and autonomous body, with greater constitutional and legal force to fulfill its responsibilities as regards accountability, which it combines with the review, control, monitoring and evaluation of federal public funds. Otherwise, the Superior Audit Office of the Federation will continue to be a body subordinate to the Chamber of Deputies, lacking the jurisdictional powers to sanction irregularities or observations that give rise to criminal conduct on the part of public servants, with the result that its work is limited and without binding effects. In this sense, it does not make a rigorous contribution to improving the institutional quality of Mexican democracy. | en-US |
dc.description | Este artículo analiza la importancia de que la Auditoría Superior de la Federación en México sea transformada en un Tribunal de Cuentas. Se sostiene que, de esta forma, se constituiría en un órgano independiente y autónomo con capacidad de cumplir con mayor vigor constitucional y legal los cometidos que tiene en materia de rendición de cuentas, la cual conjuga revisión, fiscalización, vigilancia y evaluación de los fondos públicos federales. De otro modo, la Auditoría Superior de la Federación continuará como órgano subordinado a la Cámara de Diputados, carente de facultades jurisdiccionales para sancionar faltas u observaciones que provocan conductas delictivas de los servidores públicos, con lo cual sus tareas son limitadas y sin efectos vinculatorios. En este sentido, no contribuye de modo riguroso a mejorar la calidad institucional de la democracia mexicana. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Centro de Estudios para la Gestión Pública | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/3154/3039 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Revista de Gestión Pública | es-ES |
dc.source | Revista de Gestión Pública; Vol. 10 No. 1 (2021); 75-101 | en-US |
dc.source | Revista de Gestión Pública; Vol. 10 Núm. 1 (2021); 75-101 | es-ES |
dc.source | 0719-1839 | |
dc.source | 0719-1820 | |
dc.title | TRANSFORMATION OF THE SUPERIOR AUDIT OFFICE OF THE FEDERATION INTO A COURT OF AUDITORS: THE CASE OF MEXICO | en-US |
dc.title | LA TRANSFORMACIÓN DE LA AUDITORÍA SUPERIOR DE LA FEDERACIÓN EN TRIBUNAL DE CUENTAS: EL CASO DE MÉXICO | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Revista de Gestión Pública
[0-9]{4}