Show simple item record

Anacronismo ético. Historia, espacio-tiempo e imagen en el pensamiento de Didi-Huberman y Benjamin

dc.creatorHernández Cuevas, Luis Armando
dc.date2019-07-17
dc.date.accessioned2022-12-01T20:20:16Z
dc.date.available2022-12-01T20:20:16Z
dc.identifierhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/90
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/217537
dc.descriptionUsing as an excuse one of the sentences elaborated by Heraclitus of Ephesus, the essay problematizes the link between ethics and history; this by implanting in the disjunction between such notions, the concept of anachronism. The introduction of theconcept of anachronism urges to refer to two thinkers who differentially thoughted and mapped this aporetic landscape: Walter Benjamin and Georges Didi-Huberman. In this sense, throughout the paragraphs, we will walk alongside the conceptual characters that Benjamin and Didi-Huberman craft (the man with the rosary between his fingers, the man in the brothel, the man of  beliefs, the ragpicker, the splinters, among others), in order to position ourselves in that problem that implicates the structure of the dialectical images, and with this, we will think in the ethical-historical horizons that are at stake in the notion of ethical anachronism.en-US
dc.descriptionTomando como pretexto una de las sentencias de Heráclito de Éfeso, el ensayo pretende problematizar el vínculo entre la ética y la historia, esto al incrustar en la disyunción entre tales nociones el concepto de anacronismo. La introducción del concepto de anacronismo insta a remitirnos a dos pensadores que diferencialmente pensaron y cartografiaron este paisaje aporético: Walter Benjamin y Georges Didi-Huberman. En este sentido, a lo largo del escrito caminaremos junto a las figuras conceptuales, que tanto Benjamin como Didi-Huberman crean (el hombre del rosario entre los dedos, el hombre del burdel, las luciérnagas, el aura, entre otras), con el fin de posicionarnos ante el problema de las imágenes-dialécticas, y con esto dar cuenta de los horizontes éticos-históricos que se juegan en la noción de anacronismo ético.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Andrés Belloes-ES
dc.relationhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/90/61
dc.relationhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/90/659
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de humanidades (Santiago. En línea); No. 40 (2019): JULIO–DICIEMBRE, 2019.; 151-177en-US
dc.sourceRevista de humanidades (Santiago. En línea); Núm. 40 (2019): JULIO–DICIEMBRE, 2019.; 151-177es-ES
dc.source2452-445X
dc.source0717-0491
dc.subjectAnachronismen-US
dc.subjectdialectical imageen-US
dc.subjectconstellationen-US
dc.subjectethicsen-US
dc.subjecthistory.en-US
dc.subjectAnacronismoes-ES
dc.subjectimagen dialécticaes-ES
dc.subjectconstelaciónes-ES
dc.subjectéticaes-ES
dc.subjecthistoriaes-ES
dc.titleEthical Anachronism. History, Space-Time and Image in the Thought of Didi-Huberman and Benjaminen-US
dc.titleAnacronismo ético. Historia, espacio-tiempo e imagen en el pensamiento de Didi-Huberman y Benjamines-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaludado por pareses-ES
dc.typeTextoes-ES
dc.typeEspañolen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record