Show simple item record

El medio desaparece como entidad finita: reflexión intermedial en torno al núcleo visual de las ‘ciudades ausentes’

dc.creatorIrribarren Ortiz, Javiera
dc.date2018-05-22
dc.date.accessioned2022-12-01T20:20:20Z
dc.date.available2022-12-01T20:20:20Z
dc.identifierhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/137
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/217579
dc.descriptionPotential visual nucleus of Ricardo Piglia’s The Absent City (1992) is ostensible on the homonym graphic expansion from Luis Scafati and Pablo de Santis (2000). There is a complex intermedial transposition on this, which overcome the simple action of draw narrative facts (Baetens), when is presented as an aesthetic proposal of imagetext (Mitchell). As well, this manifests a particular experience around the forms that, on a material level, rectifies the iconic character from their own referent. On a reflexive level, both objects problematize the symbiotic implication of the dialectic between mental-image and object-image (Stiegler); also, the “absence” reinforces the mutability and virtuality which are described by its fragmentary images, and whose correlated with is represented in the “Macedonio’s Machine”.en-US
dc.descriptionEl núcleo discursivo potencialmente visual de La ciudad ausente de Ricardo Piglia (1992) se hace ostensible en la expansión gráfica homónima de Luis Scafati y Pablo de Santis (2000). En esta se erige una transposición intermedial compleja, que supera la mera graficación de hitos narrativos (Baetens), al presentarse como una propuesta estética de imagentexto (Mitchell). Asimismo, manifiesta una experiencia particular en torno a las formas que, a nivel material, rectifica el carácter iconológico de su referente. A nivel reflexivo, ambos objetos problematizan la implicancia simbiótica de la dialéctica entre imagen-mental e imagen-objeto (Stiegler); además, la “ausencia” refuerza la mutabilidad y virtualidad que sus imágenes fragmentarias describen, y cuyo correlato es encarnado en la “Máquina de Macedonio”.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Andrés Belloes-ES
dc.relationhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/137/167
dc.relationhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/137/783
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de humanidades (Santiago. En línea); No. 37 (2018): ENERO–JUNIO, 2018.; 83-102en-US
dc.sourceRevista de humanidades (Santiago. En línea); Núm. 37 (2018): ENERO–JUNIO, 2018.; 83-102es-ES
dc.source2452-445X
dc.source0717-0491
dc.subjectThe Absent Cityen-US
dc.subjectVisual nucleusen-US
dc.subjectGraphic novelen-US
dc.subjectImagetexten-US
dc.subjectPiglia/Scafati/De Santisen-US
dc.subjectLa ciudad ausentees-ES
dc.subjectnúcleo visuales-ES
dc.subjectnovela gráficaes-ES
dc.subjectimagentextoes-ES
dc.subjectPiglia/Scafati/De Santises-ES
dc.titleThe medium disappears as a finite entity: intermedial consideration about the visual nucleus of ‘absents cities’en-US
dc.titleEl medio desaparece como entidad finita: reflexión intermedial en torno al núcleo visual de las ‘ciudades ausentes’es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeTextoes-ES
dc.typeTextoen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record