Show simple item record

Retórica, eventos de discurso y escepticismo. La polémica sobre la Historia de la locur

dc.creatorBaeza, René
dc.date2017-01-15
dc.date.accessioned2022-12-01T20:20:26Z
dc.date.available2022-12-01T20:20:26Z
dc.identifierhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/219
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/217659
dc.descriptionThe debate concerning the History of Madness (1961), is one of the most important discussions of the contemporary French philosophy. In this debate, there are involved radical ways of interpreting the philosophical discourse. Focusing on two aspects of this argument (the rhetorical perspective and the performative perspective), the article places the debate on a point of crucial difference: Descartes’s acceptance or rejection of skepticism. The acceptance or rejection would suppose the exclusion —or the conversion— of the example of the madness in the first Meditation. This essay connect crucial points between the texts analyzed to a higher context. Concerning Jacques Derrida, connections are established between rhetoric, pedagogy and scholar philosophical discipline. Concerning Michel Foucault, links are proposed between pragmatic, pedagogy, and ascetic tradition.en-US
dc.descriptionEl debate sobre la Historia de la locura (1961), constituye una de las discusiones más importantes de la filosofía francesa contemporánea. En este debate están en juego maneras radicales de interpretar el discurso filosófico. Al centrarnos en dos aspectos de esta querella (la perspectiva retórica y el punto de vista performativo), el artículo sitúa el debate en un punto de diferencia crucial: la aceptación o el rechazo del escepticismo por parte de Descartes. Estos supondrían la exclusión o la transformación del ejemplo de la locura en la primera Meditación (1641). Este ensayo conecta nudos cruciales de los textos analizados a un marco contextual mayor. Respecto a Jacques Derrida, se establecen conexiones entre retórica, pedagogía y disciplina filosófica escolar. A propósito de Michel Foucault, se proponen vínculos entre pragmática, pedagogía y tradición ascética.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Andrés Belloes-ES
dc.relationhttps://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/219/247
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de humanidades (Santiago. En línea); No. 31 (2015): ENERO–JUNIO, 2015.; 11-29en-US
dc.sourceRevista de humanidades (Santiago. En línea); Núm. 31 (2015): ENERO–JUNIO, 2015.; 11-29es-ES
dc.source2452-445X
dc.source0717-0491
dc.subjectRetóricaes-ES
dc.subjectpedagogíaes-ES
dc.subjectactos de hablaes-ES
dc.subjectdisciplinaes-ES
dc.subjectparrhesíaes-ES
dc.subjectRhetoricen-US
dc.subjectPedagogyen-US
dc.subjectSpeech Actsen-US
dc.subjectDisciplineen-US
dc.subjectParrhesiaen-US
dc.titleRethoric, Speech Acts, and Skepticism. The Polemic about the History of Madnessen-US
dc.titleRetórica, eventos de discurso y escepticismo. La polémica sobre la Historia de la locures-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaludado por pareses-ES
dc.typeTextoes-ES
dc.typeTextoen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record